Ahhoz képest, hogy szinte minden szakirodalom első (vagy legkésőbbi) második fejezetében szó esik a vízszintes és a függőleges vonalak hatásáról az öltözködésben, és a tanácsadások alkalmával is mindig, mindenki lelkesen bólogat ezen alapinformációk átismétlésekor, úgy tapasztalom, hogy a gyakorlatban már nagyon kevés ember figyel arra, milyen optikai hatásokkal is járnak ezek a szabályok.
Nem csak csíkokról van szó
Talán a legtöbb tévedés abból adódik, hogy sokan az öltözködésben megjelenő vonalakat a csíkokkal azonosítják, és a „Nem viselek keresztben csíkos holmit, mert az kövérít.” – tézis alapján úgymond le is tudják a feladatot.
Holott a vonalak ezer más formában is megjelenhetnek rajtunk!
A vonalaknak karakterük van
Legyen bár hosszú, vagy rövid, vékony, vagy széles, színes, vagy fekete-fehér, dísz, vagy szabásvonal, gomb, vagy zipzár, húzás, vagy rakás stb., nagyon leegyszerűsítve mondhatjuk, hogy MINDEN, amit viselünk, valamilyen irányba tart rajtunk. Akkor is, ha figyelünk ezekre az irányokra, és akkor is, ha nem. Ebből adódóan a vonalak vagy segítenek minket, vagy rejtőzködő partizánokként alakíthatják a testarányainkat: szélesíthetnek, tömöríthetnek, nyújthatnak, karcsúsíthatnak, rövidíthetnek elhelyezkedésük, ritmusuk, nagyságuk, útvonaluk szerint.
Az emberi szem mindig szépen, folyamatosan követi a függőleges vonalakat, amik alapvetően nyújtanak, karcsúsítanak, emelnek. A horizontális vonalak azonban megtörik ezt az irányt, és a tekintet ugrálni kezd: fel, és le.
Logikus módon tehát a hosszanti vonalakat azon testrészeinken érdemes alkalmaznunk, amelyeket nyújtani, vagy karcsúsítani szeretnénk, a szélességi vonalakat pedig ott, ahol szélesebbnek, esetleg rövidebbnek szeretnénk mutatni magunkat.
A vízszintes vonalak sem az ördögtől valók!
Bár mindig, mindenhol a függőleges vonalak áldásos hatásáról olvashatunk, bizony, sok esetben hálás segítők lehetnek a vízszintes vonalak is. Hosszú lábaknál, magas testalkatnál kifejezetten előnytelen, ha még a végtelenségbe nyújtjuk az öltözködés illúziójával az illetőt. Egy hosszú, karcsú derekat is lehet optikailag kicsit rövidíteni, nem véletlen, hogy az öv a kisebb mellű, hosszú derekú nőkön mutat a legszebben, és kevésbé az erősebb keblű, rövidebb derekú típusokon!
A téma összetettségét az is mutatja, hogy az általunk viselt anyagok, színek, irányok és szabásvonalak együttesen adnak egyfajta vizuális összhatást, így mindig egészében érdemes felmérnünk az összeállításunkat, mert előfordulhat, hogy egyik-másik ruhadarab egészen másként működik különböző párosításokban.
Mi határozza meg az öltözék irányvonalait?
- Az anyagvastagság, szövésirány, mintázat.
- A színek kontrasztja, élénksége, világossága, sötétsége stb.
- A minták iránya, sűrűsége, színe, kontrasztja.
- A ruhadarab sziluettje. (pl: I, O, A V)
- A belső szabásvonalak iránya. (pl: karcsúsítás, derékvonal helye, gallérforma stb.)
- A díszítés, gombozás, övezés iránya.
- A ruhadarabok hosszanti végződése. (Meddig ér rajtunk?)
Mit jelent ez a gyakorlatban?
Összegyűjtöttem néhány általános jellemzőt, amikre bárki figyelhet a jövőben.
Vertikális, függőleges vonalak – elsődleges optikai hatás: NYÚJT, EMEL, KARCSÚSÍT | |
Az alsótesten | A felsőtesten |
|
|
Horizontális, vízszintes vonalak – elsődleges optikai hatás: TAGOL, RÖVIDÍT, SZÉLESÍT | |
Az alsótesten | A felsőtesten |
|
|
Látható, hogy az, hogy valami nyújt, vagy tagol, karcsúsít, vagy szélesít nem pusztán egy csíkos ruhán múlik. Természetesen mindezeket a tényezőket a testalkat, csontozat, testmagasság vonatkozásában érdemes alkalmazni!
Fontos, hogy legyen egyfajta koncepciónk a ruhatárunk kialakításánál, és tanuljuk meg egy kicsit messzebbről, a fő irányvonalakat is felmérni saját magunkon.
Ismerjük fel, hogy ez nem azt jelenti, hogy például alacsonyabb, vagy teltebb típusként soha többé nem viselhetünk mondjuk keresztpántos cipőt, vagy rövidebb kardigánt. Ugyanis ha tudjuk, milyen vizuális hatást szeretnénk elérni, sokkal egyszerűbben fogjuk tudni korrigálni a kevésbé tökéletes (vagy tervezetten tökéletlen) darabokat is.
Például lecseréljük a feltűnő derékövet egy sötétebbre, vagy hasonló színűre, mint a ruha, kabát. Vagy színekkel segítünk rá az előnyösebb hatásra. Esetleg az a keresztpántos cipő nem fekete lesz, hanem világosabb stb.
"A változás, amely után sóvárogsz, nincs messze tőled! Mert nincs rajtad kívül. Benned van!" Szepes Mária
Kaptam ismerősömtől egy mostanség dívatos bő
fehér blúzt. Az illető erős mellű és felső testű hölgy.
Én is hasonló vagyok, de ebben a blúzban nagyon nagynak
érzem magam. Szeretném valahogy megtörni ezt a sok fehéret.
Gondoltam valami egyenes vonalú díszitéssel.
Kaphatnék pár ötletet.
Kedves Enikő!
Köszönöm a hozzászólást!
Látatlanban nehéz bármi konkrétumot javasolni, általánosságban ilyenkor jön jól egy kardigán, blézer, ami megtöri a blúzt. A sötét színek helyett inkább valami vidámabb árnyalatot javasolnék, mint például a piros, az élénkebb kék, vagy egy közepes zöld. 🙂
Üdv!
Timi
Kedves Tímea!
Örömmel vetettem rá magam a cikkre, de nem találtam magamra illő kompenzációt!
Sajnos nekem vékony a lábam, de rövidebb a kelleténél. A csípőm a lábamhoz hasonlóan keskenyebb. A felsőtestem hosszabb, de széltében is dominál. Tehát a lábam nyújtani szeretném a rövidség miatt, de nem szívesen vékonyítanám. A csípőm szélesíteném, a felsőtestem karcsúsítanám, de rövidíteném.
Mit tegyek?
Kedves KEA!
Köszönöm a hozzászólásod!
A bejegyzésben általánosságban szedtem össze, amit a vizuális tagolással kapcsolatban érdemes magunkra vonatkoztatva átgondolni, megfigyelni, kitapasztalni stb. Mindenkinek a saját testalkata határozza meg, mit is alkalmaz a fentiekből.
Látatlanban azt tudom javasolni, a fordított háromszög alkatra vontakozó javaslatokat próbáld alkalmazni: a hangsúly mehet az alsótestre, a derékvonal legyen a helyén, kevés kiemelés a vállon stb.
Üdv!
Timi
Kedves Tímea!
Régebbi bejegyzéseid is gyakran olvasgatom.
Ez pl. rengeteget segített a ruhatáram arányainak átformálásában.
Köszönet érte!
Kedves Viki!
Köszönöm a hozzászólásodat! 🙂
Üdv!
Timi
Megint egy nagyon hasznos írás!
Köszi, Magdi! 🙂
Üdv!
Timi