Tényleg a legjobb döntés egy fekete-fehér fotó az önéletrajzodba?

– Engedjétek meg, hogy bemutassuk új munkatársunkat, „Katát”! – olvastam a minap az egyik modern, fiatalos dizájnnal futó cég közösségi oldalán. Az új munkatárs egy mosolygós, negyvenes éveiben járó hölgy volt. Egy spontán készült, munkahelyi fekete-fehér fotón. Egy nagyon előnytelen fekete-fehér fotón. A képet nem tudom prezentálni, de magát a problémát érdemes kielemeznünk, ugyanis viszonylag gyakran találkozhatunk céges környezetben fekete-fehér fényképekkel.

Vagy előfordulhat, hogy mi magunk döntünk úgy, hogy inkább egy fekete-fehér képpel prezentáljuk magunkat egy hivatalos oldalon/közleményben/önéletrajzban. Talán mindannyian beleestünk már ebbe a hibába. (Fekete-fehéren szürkeárnyalatos fényképeket értek.)

Miért gondoljuk, hogy működni fog?

  • Mert trendi.
  • Eltér a megszokott sémáktól.
  • Egy jól sikerült fekete-fehér fotó intimebb, közvetlenebb hangulatú.
  • Mert a fekete-fehér fényképek időtlennek, művészinek tűnnek.
  • Illeszkedik a cég profiljába.
  • Szeretnénk megúszni a színes portréfotókkal járó kellemetlenségeket, azaz úgy véljük, egy fekete-fehér fotón nem fog látszani:
  • Ki vagyunk-e sminkelve, vagy sem.
  • Nagyjából mindegy, mi van a háttérben, úgyse definiálható.
  • Nagyjából mindegy, mi van rajtunk, úgyse látszik valamiről ha kopott, vagy csillog, vagy bugyi-lila.
  • Úgy gondoljuk, a fekete-fehér fotó mögé elbújhatunk, semmi lényegeset nem árul el rólunk.

Jobb esetben az ember megpróbálkozik egy fekete-fehér fénykép készítésével, de a legáltalánosabb, hogy egy szimpla színes portréra kerül egy szürkeárnyalatos filter. (Napjainkban erre bármilyen telefon képszerkesztője alapból képes.) A kérdés:

Ha jó lett színesben jó lesz fekete-fehérben is?

Nem! A legtöbb színes portré nem működik automatikusan jól fekete-fehérben.

Egyszerű példaként most megmutatom a saját (színes) portréfotómat innen, a blog oldaláról. A középső verzió, amikor egyszerűen csak szürkeárnyalatosra konvertáltam a fotót anélkül, hogy bármit is foglalkoztam volna vele.

Jobb szélső verzió pedig nagyjából 5 perc igazgatás után egy némiképp kiegyensúlyozottabb fény-árnyék játékot mutató változat, ahol a bőröm, az ajkaim és a szemem nem olvad tökéletesen egybe a pulóveremmel. 🙂 A háttér színtelenül már túl zavaros volt, így azt kivettem, hogy teljes mértékben a portrén legyen a hangsúly.

A legtöbb színes portré nem mutat igazán… nos, színek nélkül.

A portréfotózásnak meg vannak a maga szabályai. Azon belül is a fekete-fehér képek külön profizmust igényelnek, hiszen ha a színeket kivonjuk az egyenletből, a TÖKÉLETES fény-árnyék kompozíció megalkotásáról beszélünk. Innentől pedig nem az számít, milyen színű rúzs van rajtunk, vagy mennyire különleges árnyalatú a ruhánk. Hanem az, hogy mennyi fekete, fehér és szürke is alkotja a kép egészét.  Nézzünk most két példát a két végletre.

Túl sok fekete

Egyáltalán nem evidens feketébe bújni egy portréfotózáshoz. Művészi fotón még talán megmagyarázható miért túlexponált az arc, de bemutatkozó képen kevésbé állja meg a helyét a fekete pulóverünk egyeduralma.

Az archoz közepesebb, finomabb szürke árnyalatok illeszkednek igazán, és a vonások finomsága is előcsalható, ha az arc fényességéből egy kicsit visszaveszünk.


Túl sok fehér

A szabály egyszerű: a túl világos környezet besötétíti az arcot. Épp ezért ne fotózkodjunk fehér fal előtt, mert természetellenesnek fog tűnni a bőrtónusunk. Hasonlóképp kerüljük a ropogós, fehér ingeket is, ezek szintén előnytelen fényerővel bírnak ebben az esetben. Az sem túl szerencsés, ha a fekete szemüvegkeretünk az egyetlen sötét pont az egész fényképen.

A fekete-fehér fényképek gyakori problémája a színtelen száj. Egyszerűen eltűnik a képen, amitől a vonások jellegtelenné, elmosódottá válhatnak. Egy ilyen portré nem a leheletnyi szájfényekről szól, hanem a határozottabb ajakkontúrokról, legalábbis ha nem szeretnénk furcsán száj-nélküliek lenni a végén.


Azok az alattomos árnyékok…

Eltüntetjük a színeket? Azonnal előbukkannak az árnyékok, a lehető legelőnytelenebb, legfurcsább, legkevésbé szerencsés helyeken! A rossz szögből készült fényképeken megsokszorozódnak, sötét árkokat képeznek a szemgödrökbe, élesen keresztcsíkot vágnak az arcunkra… és szinte lehetetlenség tőlük igazán hihetően megszabadulni.


„A divat nem arról szól, hogy második bőrt vásárolunk magunknak. A divat arról szól, hogy van fantáziánk.” Alber Elbaz

Molnár Tímea

Hiszem, hogy kortól, nemtől függetlenül mindenkiben ott rejtőzik a vitalitás ahhoz, hogy (újra) megtalálja legbelső erőforrásait, hogy a jó megjelenés fortélyai bárki számára megtanulhatók és segítségükkel kifejezhetjük mindazt a szépséget, ami bennünk lakozik.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

A Stílus mentor sütiket használ, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassa. A weboldal igénybevételével elfogadod a sütik használatát. Bővebben

2015. október 1-től az EU-s jogszabályokhoz igazodva a hazai weboldalakon is kötelező tájékoztatni a látogatókat arról, ha a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ.

A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal/szolgáltató helyez el a látogató számítógépén, hogy minél egyszerűbbé, és hatékonyabbá tegye a böngészést. A weboldal igénybevételével együtt elfogadod a sütik használatát. Amennyiben nem szeretnél sütiket kapni, akkor zárd be a weboldalt, vagy tiltsd le a sütiket a böngésződ beállításaiban.

Bővebb információt az Adatvédelmi nyilatkozatban olvashatsz.

Bezár