Színvarázs: de mi is az a kontraszt?

Nagyon sokszor előfordul a bejegyzésekben a kontraszt, a kontrasztosság fogalma. De tulajdonképpen mit is értünk ezalatt?

Ha kontrasztról esik szó, általában a fény-árnyék ellentéte jut eszünkbe először. Minél távolabb esik egymástól két szín a világossági és sötétségi skálán, annál nagyobb köztük az ellentét, annál nagyobb a kontraszt. A kontraszt mindig feszültséget szül, mindig figyelemfelkeltő, drámai, így egy adott helyre irányítja a tekintetet.

A legalapvetőbb kontraszt a fekete és a fehér. Ők a skála két végpontja, igen távol állnak egymástól, éppen ezért a találkozásuk is a legerőteljesebb összeütközéssel jár.

Nézzünk néhány érzékletes példát a kontrasztok alkalmazására a képzőművészetben. A festők mindig is nagyon tudatosan használták, egyesek külön mesterévé váltak a kontrasztok általi hangulatkeltésnek. A legvilágosabb pontjai a festményeknek közel fehérek, a legsötétebbek közel feketék.

 

Mit látunk kontraszt nélkül? Finom tónusokat, egybemosódó árnyalatokat, a tekintetünk sokkal kevésbé irányított, ide-oda csapong kedve szerint. Minél közelebb van két szín a világossági-sötétségi skálán, annál kevesebb köztük a feszültség. Ha tehát a skála közepéről választunk három-négyféle szürkét, azok mindig kellemesebbek lesznek, mint a fekete-fehér párosítása volt.

Azoknak az embereknek, akiknek kontrasztos a megjelenése általában nagyon határozott különbségek vannak a színeik között. Jellegzetes példák a távolkeleti, vagy az afrikai népcsoportok, de Európában is gyakran előfordul a sötét haj, porcelánfehér bőr, vagy a villogóan élénk szemek különböző kombinációja. Ezeknek a típusoknak az öltözködésben hasonlóan erőteljes kontrasztokra van szükségük, mivel „elbírják” őket, nagyon jól válaszolnak a természet adta ellentéteikre.

A lágyabb kontrasztú emberek, akár a fenti festmények, sokkal puhábbnak, finomabbnak tűnnek. A hajuk-bőrük-szemük között nincsenek akkora tónusváltások, így az összhatásuk is sokkal törtebb lesz. Számukra azok az összeállítások a legideálisabbak, melyek szintén középtónusokban mozognak, tehát nem alkotnak éles kontrasztokat.

Természetesen ezek a tónuskülönbségek számtalan verzióban előfordulhatnak. Lehet, hogy valaki a középtónusból a világosba hajlik, valaki a világosból a világosba tart, vannak akik egységesen középtónusban maradnak és vannak akik (mint a fenti példán is látszik) egészen a fekete-fehér kontrasztra emlékeztetően karakteresek.


"Az elegancia nem abból fakad, amit viselsz, vagy ahogy viseled. Sokkal inkább abból, ami te magad vagy." Alber Elbaz

Molnár Tímea

Hiszem, hogy kortól, nemtől függetlenül mindenkiben ott rejtőzik a vitalitás ahhoz, hogy (újra) megtalálja legbelső erőforrásait, hogy a jó megjelenés fortélyai bárki számára megtanulhatók és segítségükkel kifejezhetjük mindazt a szépséget, ami bennünk lakozik.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

A Stílus mentor sütiket használ, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassa. A weboldal igénybevételével elfogadod a sütik használatát. Bővebben

2015. október 1-től az EU-s jogszabályokhoz igazodva a hazai weboldalakon is kötelező tájékoztatni a látogatókat arról, ha a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ.

A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal/szolgáltató helyez el a látogató számítógépén, hogy minél egyszerűbbé, és hatékonyabbá tegye a böngészést. A weboldal igénybevételével együtt elfogadod a sütik használatát. Amennyiben nem szeretnél sütiket kapni, akkor zárd be a weboldalt, vagy tiltsd le a sütiket a böngésződ beállításaiban.

Bővebb információt az Adatvédelmi nyilatkozatban olvashatsz.

Bezár