Nemrég néztem meg a Zöld könyv című filmet Viggo Mortensen főszereplésével, és természetesen a kosztümök, sminkek oldaláról közelítve ismét azon tűnődtem, vajon mennyire volt szándékos eredmény a színész komor hajfestése.
Viggo filmbeli karaktere egy háborút megjárt, alapvetően jó indulatú, de hirtelen haragú, család centrikus olasz-amerikai férfi. Mindent teljes szívvel csinál az evéstől kezdve a káromkodáson át az utcai bunyókig. Egy ilyen karakter nem túlzottan divatkövető. Arra is csak a film negyedénél jön rá, hogy bizony egy hosszú, motelekkel övezett útra mégis jól jött volna a felesége által javasolt vasaló… A sötétbarna hajfestés is inkább tűnik rajta szükséges rossznak, amit kevésbé hiúságból, mint inkább a környezete miatt vállalhat. Viggo megjelenése tehát tökéletesen illeszkedik a szerephez, a sofőr egyszerű, hétköznapi karaktere így éles ellentétet alkothat a vele párban utazó zenész-doktor aprólékosan és művészi szinten összeválogatott öltözékével és piperkőciségével.
Másfelől nézve viszont a filmben megjelenő öltözékek (a bézses alapszínek, a túlzó sötét hajszín, a fekete öltönyök) túl slampossá és komorrá teszik Viggo Mortensent.

Viggo Nyár típus, így nem pusztán a fekete túlságosan komor a számára, de minden drámaian sötétnek nevezhető árnyalat is sápasztja, legyen szó egy sötétbarna hajfestésről, vagy egy túlontúl sötét ing-öltöny kombinációról.
Ha összehasonlítjuk a lenti öltözék színmélységét az arcon felfedezhető természetes színmélységekkel, láthatóvá válik, miért is tűnik fakónak, kopottasnak mind a haj, mind a szemszín. A figyelmet ólomsúlyként vonzza magára az ing és az öltöny. Idősödve a Nyár típusok távolsága a sötét színektől egyre nyilvánvalóbb, hiszen még az a finom színmélység is ellágyul a megjelenésükben, ami fiatalkorban jelen volt.

Bizonyítékul, hogy a hajfestés nem csak a hölgyek kiváltsága, találtam egy régebbi fényképet a színészről a Gyűrűk ura egyik premierjéről. Természetesen ez lehet egy szerep előtt-után megmaradó hajszín is, bár Viggo valószínű az a férfi, aki szeret kísérletezni a hajszínével.
Ha van hajszín, ami egy Nyár típus összes bőrhibáját megmutatja, az a méz-sárga. Ez a hajszín ugyanis teljesen összemosódik a bőrtónussal, még a borosta vonalát is előnytelenül átszínezni. Különösen árulkodó, hogy ebben a tömény, sárgás színkörnyezetben nem tud igazán kéken megmutatkozni Viggo szemszíne, egyszerűen elveszik az arcszíne árnyékosságában. A száj betegesen besárul, a szem alatti karikák elmélyülnek, a frizura egészében töredezett, gondozatlan benyomást kelt a sárgás hajfestéstől.

Hasonló félhosszú frizura, viszont természetes, ezüstös színben látható a következő fényképen, ami minden árnyalatot gyöngyházasabbá színez Viggo arcán! Szürke és kék. A Nyár típusok alapszínei, melyek visszaköszönnek a természetes adottságokban is. Mint az előző bejegyzésben is szóba került, az őszülés, a deresedő hajszín különösen szépen tudja keretezni egy hideg színtípus megjelenését. Viggo szemeinek lágy kéksége, ajkainak mályvás tónusa, bőrszínének hamvassága tökéletesen érvényre tud jutni ebben az összeállításban. (Még ideálisabb lenne egy galambszürke öltönnyel az összkép.)

Az eddigieket összegezve lássunk egy vázlatos példát, hogyan is festene a bejegyzést nyitó képünk színtípus-helyesen. 🙂
"Adjál akkor is, ha kevés van neked is, adjál akkor is, ha neked is szükséged lenne rá, adjál akkor is, ha neked nem adtak, adjál akkor is, ha a szavaknál többre van szükség - és közben észrevétlenül a reménység emberévé leszel." Pál Ferenc
Ezt kicsit túlbonyolítottad. A filmekben nem a színész színei számítanak, a legkevésbé sem. 60 évesen játszott el egy kora harmincas olaszt a mamókás színek és minták korában. 🙂 Más lehetőség nem volt. Muszáj volt befesteni a haját és muszáj volt olyanra, ami a közönségnek elég olasz. Mint például a Modern család Gloriája, aki kolumbiai. A színésznő is kolumbiai, viszont eredetileg szőke, így igen sötétbarnára festették eleinte, hogy a közönségnek is elég kolumbiai legyen, mert az emberek szerint latinók haja az sötét és kész. 🙂
Kedves Kate!
Köszönöm a hozzászólást, bár a cikket valószínűleg másként értelmezted, mint amiért és ahogy íródott.
🙂
Üdv!
Timi
Most nézem az HBO Go-n! Tony hajszíne nekem sem tetszik, teljesen megmerevíti a vonásait, de szőkén nem lehet hiteles digó, őszen pedig hiteles kisgyermekes apa. A meleg árnyalatú ruhák egyik főszereplőhöz sem illenek, de abszolút megfelelnek a 60-as évek divatjának, melyben a meleg színek domináltak a férfi öltözködésben. Számomra ez a színvilág sokkal jobban visszatükrözi a 60-as éveket, én csodálattal néztem a filmet. Ha már filmes példa, az viszont beleégett a retinámba, amikor Scarlett Johansson haját melegvörösre mázolták az Amerika kaptányban.
Kedves Éva!
Köszönöm a hozzászólásod!
Valóban nagyon izgalmas a kor-divatja és a karakterek kapcsolatában vizsgálni a filmeket. 🙂
Scarlett Johansson Nyár típusként kevésbé harmonikus fekete lakkban és rézvörös hajjal, ez igaz. A karakteréhez illik, a színvilágához kevésbé. 🙂
Üdv!
Timi
Jaj, de nagyon szeretem olvasni az írásaidat. Az ehhez hasonló elemzéseket!
Kedves Ági!
Köszönöm a hozzászólásod, örülök, ha tetszik a bejegyzés! 🙂
Üdv!
Timi