Az elmúlt időszakban előtérbe kerültek az online vásárlási lehetőségek, egyre több divatmárka kínálata érhető el a weben keresztül. Sokan kétségbeesetten görgetik a terméklistát, és teljesen elbizonytalanodnak, hogyan is választhatnának (nagy eséllyel) ideális árnyalatot? A feladat nem lehetetlen, de nem is olyan egyszerű. A titok a következetesség és az örök kötelező elem: a viszonyítási pont megtalálása! (Ebben a bejegyzésben kizárólag a színválasztásról lesz szó, a fazonokról nem!)
1. Mennyire egységes a webshop képanyaga?
Érdemes olyan webshopokról vásárolni, ahol viszonylag egységes, egymáshoz minőségben hasonló képanyagot használnak.
Például egy adott márka adott szezonra készített katalógusfotóit egymáshoz viszonyítani sokkal egyszerűbb, mint egy mindenféle forrásból dolgozó gyűjtőoldal szedett-vedett képanyagát.
A professzionális műtermi fotók (és utómunkáik) manapság egyre jobban közelítenek a valós színárnyalatokhoz, mivel a divatmárkák is felismerték, hogy az értékesítést nagyban ösztönzik a minél valósághűbb termékfotók.
2. Elnevezés, színszűrés
A katalógusok többségében ma már alap, hogy lehet színekre szűrni, használjuk ki ezt az opciót! Lehetőség szerint egyszerre egy szűrőt használjunk, így könnyebben megtalálhatjuk a számunkra érdekes árnyalatokat. Ha többféle színre szűrünk, közeli színekre szűkítsünk, pl: rózsaszín és piros. Rózsaszín és barna. Kék és zöld. Szürke és zöld. Szürke és kék. Ezek között nagyon sok az átmenet. Másfelől megfigyelhetjük, hogy a katalógusokban milyen tágan is értelmeznek bizonyos színneveket.
Ehhez a bejegyzéshez én most készítettem egy RÓZSASZÍN sorozatot, nagyjából így fest egy webshop, ha rászűrünk erre a színre. Láthatunk legalább százféle felsőrészt, százféle (rózsa)színben. Tulajdonképpen a hússzíntől a ciklámenig a cégek többsége bármit besorol rózsaszínnek, így a találati listán átfutva könnyedén megállapítható, Nyár típusként mely rózsaszínekkel érdemes egyáltalán foglalkoznom.
Zölddel jelöltem azokat a termékeket, melyek első pillantásra szimpatikus rózsaszínek lehetnek.
Lilával jelöltem a bizonytalan árnyalatokat, melyekről kevésbé dönthetők el azonnal, hogy érdemes-e velük foglalkozni, mivel kicsit a hideg-meleg színhatáron helyezkednek el.
(Logikusan ha konkrétabban keresek egy színt, például egy közepes mályvát, azonnal látom, hogy 3 db felsőrészre kell kattintanom, nem fogok foglalkozni a babarózsaszínnel, de ez vásárlási tervtől függ.)
Elérkeztünk a következő lépéshez.
Nézzük meg a termékeket a modelleken. (Ha vannak.)

3. Ha a modellnek jó/nem jó, akkor nekem valószínűleg jó/nem jó
Ha kicsit is járatosak vagyunk a színtípusokban, és a hozzájuk kapcsolható karakterekben, az adott modellhez viszonyítva még biztosabbak lehetünk, szeretnénk-e megrendelni az adott terméket?
Így Nyár típusként tulajdonképpen csak arra kell figyelnem, hogy ne Tél típushoz illő színt válasszak.
Lássuk a konkrét példákat!
Ha a modell egyértelműen Tél típus (mint a jobb oldali képen), és csodásan fest rajta a kinézett ruhadarab, nos, Nyár típusként nyilvánvalóan el kell engednem, hiszen rajtam túl uralkodók lennének ezek a színek. A bal oldali modell fizikai adottságaiban sokkal lágyabb a mellette szereplő hölgyeknél, hozzá képest a ruha túlságosan komor és sötét. Ebből arra következtethetek, hogy rajtam is túl komor is sötét lenne, hiszen az én adottságaim is lágyabbak.

Ha megfordítjuk a példát, és Tél típusként mérjük fel a fényképeket látható, hogy mindkét ruhadarab nagy eséllyel megfelelő lesz a számunkra, hiszen a modellképek ebben megerősítenek minket.
Lássuk, milyen színeket választok Nyár típusként a modellképekhez viszonyítva?
A következő példában szereplő két modellről elmondható, hogy kevésbé valószínű, hogy Tél típusok lennének. Így a rajtuk látható pasztell színek is megfelelőek lesznek. Nagyon jó viszonyítási pont továbbá a képen szereplő táska, vagy a másik fotón szereplő fülbevaló árnyalata is. Ezek mind segítenek beazonosítani, hogy kellően visszafogott színeket viselnek a modellek. Ha látunk valamit, ami dinamikusabb a ruha színénél, valószínű, hogy nem egy telített árnyalatról van szó.

Ismét gondoljuk át ezt a példát fordított helyzetből. Ha Tél típusként nézünk rá a modellekre láthatjuk, hogy igazából egyik ruha sem átütő színvilágú rajtuk, így tovább keresgélhetünk a katalógusban, hiszen nekünk ezektől az “éppen jó” színektől sokkal többre van szükségünk!
4. Nézzük végig a teljes színkínálatát az adott terméknek
Még könnyebb dolgunk van, ha a gyártó egy adott terméknek akár 6-7 színárnyalatát is megvásárlásra kínálja, hiszen ilyen esetben nagy valószínűséggel a fotók is jobban tükrözik az árnyalatok közötti különbségeket!
Lássuk a következő példát. Ugyanaz a felsőrész, ötféle színvariációban. Egymás mellett talán egyértelmű, miért is tanácsos a lila változat mellett dönteni. A sötétkék szinte fekete már a képen is, tehát esélytelen. A piros és a kék harsogóan élénkek, egyértelműen téli színek. A mohazöld szóba se jöhet hideg színtípusként.

6. Gyűjts mindent egy helyre
Ha van lehetőség kedvencek közé tenni, vagy listába gyűjteni a kiszemelt ruhadarabokat, tedd meg! hiszen néhány ruha után kialakul egyfajta szín-összkép, ami segíthet a döntésben.
Ha már a kedvenceink közé gyűjtögettünk pár Nyár típusú színt – lilát, kéket, szürkét – a melléjük kerülő árnyalatokról sokkal könnyebben döntünk, hiszen vagy belesimulnak az összképbe, vagy kilógnak közülük, mint ahogy a jobb alsó ruhák teszik.

6. Fénykép és valóság
Érdemes megbékélnünk azzal, hogy az online vásárlás során minden a kézhez vétel után dől el. Viszont ha következetesek vagyunk, sokkal kisebb eséllyel ér minket csalódás, mintha ötletszerűen választanánk ki a termékeket. Megpróbálom megmutatni azt a finom árnyalatbeli különbséget, ami a legutóbb rendelt ruháim esetében megmutatkozott.
Két ruhát rendeltem, egy bizonytalan “majdnemszürkét”, és egy bizonytalan “majdnemmályvát”. Azért is írom a bizonytalan jelzőt, mivel Lágy Nyár típusként tulajdonképpen a legnehezebb dolgom van netes vásárlásokban. Minden szín, ami jól áll nekem valahol a hideg-és a meleg határvidékére esik. Az érkező ruhák nem voltak NAGYON MÁSOK, mint a katalógusfotók, így általánosságban mindkettő megfelelt egy Nyár típusú színválasztásnak, a többit inkább a ruha fazonja/anyaga/benyomása döntötte el.
Az első ruha a katalógusfotón inkább tűnt szürkésnek, mint zöldesnek, de mivel a termék neve konkrétan green- volt, tudtam, hogy nem szürke fog érkezni. És valóban. A színe sokkal izgalmasabb élőben, az egyik kedvencem, lágy türkizzöld, kicsit piszkos, kicsit szürkés, ideális Nyár típusoknak.

A második ruha is egy bizonytalan szín volt, valahol a mályva és a korallrózsaszín határán.
Ami érkezett alapvetően inkább volt hideg, mint meleg szín, én viszont elsősorban a mélységében reménykedtem, mint a hidegségében. Az érkező szín egy kicsit túl világos volt az ízlésemhez, így végül visszaküldésre került.
Tavasz vagy Ősz típusként
a bemutatott logikát követve érdemes leszűkíteni a kínálatot, tehát alapvetően meleg színárnyalatokat kell keresni. Ebben sokszor segítség az elnevezés is, nagyon gyakori pl: mustársárga, aranysárga, khakizöld, rozsdabarna, rézbarna stb. elnevezés, ami a vizuális látványon túl segít a szűrésben. Utána dönteni az élénkségükről, sötétségükről kell, tehát arról, hogy az adott árnyalat vajon inkább a Tavasz, vagy inkább az Ősz színeihez tartozhat-e. A legfontosabb szempont meleg színtípusként: zárjuk ki minél biztosabban a hideg árnyalatokat a vásárlásból.
Összességében tehát megfelelő árnyalatokat választani online is lehetséges, ha van viszonyítási pontunk, legyen az egy másik termékszín, vagy egy modell, aki az adott ruhát viseli. Érdemes elfogadni, hogy valamennyi hibalehetőség mindig fennmarad az online vásárlás sajátosságai okán, de gyakorlati tapasztalataim alapján a fent említett példákba a hagyományos vásárlási folyamat során is belefutunk. Tehát egy plázában is ugyanúgy vásárolhatunk Nyár típusként kicsit élénkebb/sötétebb/melegebb színt az ideálisnál, ez teljesen természetes. Idővel jobban, gyakorlottabban szelektálunk az árnyalatok finomsága között.
A házhozszállítás kényelmével érkező ruhákat viszont akár többször is leellenőrizhetjük, a meglévő ruhadarabjainkhoz próbálhatjuk mielőtt végső döntést hozunk felőlük. Továbbá élhetünk a visszaküldés lehetőségével, ami megkímél minket a fellángolásból vásárolt ruhák felhalmozásától.
Ne féljünk tehát az online vásárlástól, használjuk ezeket a felületeket is átgondoltan.
Képek forrása: depositphotos.com
"Ha az ember egyszer eltökéli, hogy csupa jót gondol magáról, akkor nem ismer lehetetlent." Robert Merle