Miért is nem jegyzetelsz a boltban?

Bizonytalan vagy vásárláskor? Kevés pénzből szeretnél valóban hatékonyan vásárolni? Szeretnéd elkerülni az impulzus vásárlásokat? A legjobbat szeretnéd kiválasztani a kínálatból?
Készíts egy LIVE listát, hogy megkönnyítsd a saját dolgodat!

1) Az otthoni terv

Nagyon sokszor elhangzott már, de nem lehet eleget ismételni: elképzelés, terv, lista nélkül nem érdemes vásárolni indulni. Akár tételesen leírhatjuk egy papírra, mire van szükségünk:

Például:
Tavaszi szezonra, hiányzó darabok:
– 1 db sötétkék kardigán
– 1 pár átmeneti cipő
– 2 db csinos póló a munkahelyre
– 1 db világos vászon nadrág stb.

Maximális keretem: kb. 50.000 Ft.-
(Ha valaki tudja magáról, hogy hajlamos túlköltekezni, akár az összeget is érdemes felírni)


A bevásárlólistánk, akár kiránduláskor a turistajelzés, megmutatja az utat, és ami még fontosabb, rajta is tart minket! Mindemellett persze gyönyörködhetünk a kínálat nyújtotta, csodás panorámában, de a listánkra tekintve talán sikerül józanul belátnunk, hogy a flitteres, hűűűha de szuper-csinos és trendi alkalmi ruhára jelenleg nincs szükségünk.

Erre a listára leginkább úgy érdemes tekintetünk, mint egy rajzlapra firkantott vázlatra. Még nem teljes, sőt, még változhat is. Nem biztos ugyanis (sőt, biztos, hogy nem tudjuk) egy az egyben fizikailag minden egyes darabját megtalálni. Sokszor bizony kisebb finomításokra, és kompromisszumokra van szükség a gyakorlatban, ezt viszont az aznapi kínálat fogja meghatározni.

(Persze egészen más szituáció, amikor például konkrétan 1 db, sötétszürke, vagy sötétkék kosztümre van szükségünk. Ilyen esetben nincs sok kérdéses pont a keresett termékben) 🙂

2) A LIVE lista – a türelem rózsát terem

Az emberi agy kapacitása véges, különösen, ha egymáshoz nagyon hasonló ruhadarabok paramétereinek az észben tartásáról van szó. Hogyan tudjuk mégis a legjobbat választani a sok hasonlóból? Menet közben is jegyzetelhetünk! Legyen a vásárlási sorrendünk az, ami mindig: megérkezünk, körbenézünk, válogatunk, próbálunk. Majd tegyük félre azt a pár darabot, amivel a kasszához mennénk.

Fizetés helyett azonban inkább fotózzuk le őket (vagy magunkon, vagy a vállfán). Ha valakinél nincs okostelefon, egészítse ki a listáját a bolt nevével, és a kiválasztott darab fő ismérveivel. Amennyiben mód van rá, akár félre is tudjuk tetetni a kasszánál azt a pár ruhadarabot, így nem kell újra levadásznunk őket. Menjünk át a következő boltba, és a listánk útmutatását követve térképezzük fel a lehetőségeinket.

3) Az eredményhirdetés

Amikor minden potenciális boltot megjártunk, üljünk le egy csendes sarokba, és összesítsük a virtuális listánkat. Mivel eleve csak azokat a darabokat fotóztuk le, amik a legjobbak lennének a számunkra, nincs más dolgunk, mint ár-érték szempontok szerint kiválasztani a jók közül a  legjobbat.

live lista

Hasznos, ha egy papírra leírjuk a befotózott, konkrét termékek adatait, így jobban átlátjuk őket.
Vessük össze az előzetes tervvel és gondoljuk át, mivel is szeretnék valójában hazatérni?
A soron következő listánk tehát valahogy így néz ki a LIVE listánk alapján:
(pl.)

Ruhabolt I. 
– sötétkék kardigán – M-es méret – 3.000 Ft.-
– szürke-mintás csinos póló – L-es méret – 2.990 Ft.-
– homok színű vászon nadrág – 36-os méret – 8.990 Ft.-

Ruhabolt II.
– kék kardigán – M-es méret – 6.990 Ft.-
– casual ingruha – 36-os méret – 11.000 Ft.-
– lila csinos póló – L-es méret – 3.000 Ft.-

Természetesen a LIVE listánk minden egyes darabot tartalmaz, amit megvásárolnánk, így azokat is, amik menet közben dobogtatták meg a szívünket, de nem feltétlenül szerepeltek az eredeti elképzelésben.

A fotók segítenek a vizuális emlékek felidézésében, az árak pedig a józan gazdasági döntések meghozatalában. Ha tehát a kék kardigán az egyik boltban 3.000 Ft.- volt, a nagyon hasonló (fast fashion boltokban mondhatjuk, hogy szinte ugyanaz), másik kék kardigán 6.990 Ft.-, nem kérdés, hogy máris spóroltunk 3.990 Ft.- ot, ami akár a pénztárcánkat melengetheti tovább, akár befektethetjük abba a casual ingruhába, ami ugyan nem volt a listán, de nagyon szeretnénk megvenni.
(Természetesen a legkifizetődőbb az eredeti elképzeléseknél maradni)

4) A vásárlás

Ezután nincs is más dolgunk, mint visszatérni a megfelelő üzletekbe, célirányosan a kasszához lépni és fizetni. Mondhatjuk, szó szerint learatni a munkánk gyümölcsét.

Néhány tipp a virtuális jegyzeteléshez

Ne ess túlzásokba!

Befotózhatnánk akár az egész boltot is, de érdemes pusztán tényleg a legjobb darabokat meghagyni a próbálás végén, amikkel akár azonnal mennénk is a kasszához.

A kép legyen informatív

Nem az esztétikum az elsődleges, hanem az, hogy felismerd a ruhát, ha vissza kell menni érte. És az, hogy lásd a méretcímkét, no és az árat.

Ha nem lehet fényképezni, ne tedd

Bár a legtöbb helyen semmi problémát nem okoz egy fotó elkészítése, van, ahol nem engedi meg az üzletszabályzat. Ilyenkor maradj a klasszikus, kézi jegyzetelésnél.

Bármikor szelektálhatsz

A legnagyobb előnye ennek a megközelítésnek, hogy a végén egy asztalnál ülve kidobálhatod azokat a darabokat, amikkel kapcsolatban esetleg máris meggondoltad magad, vagy nem tökéletesek.

Egy üzlet nem üzlet

Egy ilyen listát minimum 2-3 üzlet kínálatának feltérképezése esetén érdemes készíteni. Így eléggé időigényes. A több órás időbefektetés azonban a másik oldalon hasznot hoz: csak olyan dolgokért fizetünk, amik számunkra a legjobbak.

Máris készül a kapszulád!

Talán fel se tűnt, de máris az egymással jól párosítható gardróbszekrény megvalósítása felé tettél egy nagy lépést. A képek alapján ugyanis azt is ki tudod szűrni, hogy minőségben, kialakításban, stílusban melyik az a darab, ami belesimul a terveidbe, és melyik az, amelyik csak egymagában árválkodna a szekrényed mélyén.

Legyél kreatív!

Az előzőekből adódóan akár már a próbafülkében befotózhatsz néhány, az adott darabokból működő kombinációs lehetőséget, ha ez megkönnyíti a későbbi döntésedet.

Ha valami nincs meg, meg lesz legközelebb!

Hacsak nem SOS van szükségünk egy ruhadarabra (mert másnap van az első munkanapunk, és nincs egy vállalható szoknyánk se), érdemes hosszútávon pillantanunk a listánkra. A hiányzó termék helyett kereshetünk valami nagyon hasonló, kiegészítő darabot, vagy rajta tarthatjuk a listánkon a következő alkalomra.

Értékeld, ha sikeres vagy!

A vásárlás nem jelenti azt, hogy minden pénzedet el kell költened. Ezzel a módszerrel fillérre pontosan alakíthatod a kiadásaidat. Sikeres lehet a vásárlás akkor is, ha sikerül a költési keretedet kicentizned, és az is, ha jelentősen alatta költesz.


"A stílus annyi, mint tudni, hogy ki vagy, hogy mit akarsz mondani, és fütyülni minden másra" Kim Cattrall

Molnár Tímea

Hiszem, hogy kortól, nemtől függetlenül mindenkiben ott rejtőzik a vitalitás ahhoz, hogy (újra) megtalálja legbelső erőforrásait, hogy a jó megjelenés fortélyai bárki számára megtanulhatók és segítségükkel kifejezhetjük mindazt a szépséget, ami bennünk lakozik.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

A Stílus mentor sütiket használ, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassa. A weboldal igénybevételével elfogadod a sütik használatát. Bővebben

2015. október 1-től az EU-s jogszabályokhoz igazodva a hazai weboldalakon is kötelező tájékoztatni a látogatókat arról, ha a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ.

A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal/szolgáltató helyez el a látogató számítógépén, hogy minél egyszerűbbé, és hatékonyabbá tegye a böngészést. A weboldal igénybevételével együtt elfogadod a sütik használatát. Amennyiben nem szeretnél sütiket kapni, akkor zárd be a weboldalt, vagy tiltsd le a sütiket a böngésződ beállításaiban.

Bővebb információt az Adatvédelmi nyilatkozatban olvashatsz.

Bezár