Karórák: ékszerek a női kézen 1.

Hogyan is alakult a női karórák története az elmúlt közel ötszáz évben? Ha kevésbé a mechanika, sokkal inkább a sztori és a szép órák érdekelnek, ez a bejegyzés neked szól!

Kezdetek – szépnek szép, csak nem pontos

A hordozható órák először Németországban jelentek meg az 1500-as években. A “nürnbergi tojások”, ahogy nevezték őket a zsebórák őseinek tekinthetők. Leginkább tarisznyában, vagy nyakba akasztva hordták őket, és sokkal inkább a társadalmi státusz prezentálására voltak alkalmasak, mint a pontos idő mutatására.

Órák az 1500-as évekből. Az eredeti „ührlein” – órácska – elnevezés idővel „eierlein” -tojásocska – lett a köznyelvben. Forrás: 1, 2

Ezek a szerkezetek ugyanis egyetlen mutatóval működtek és kizárólag az órát mutatták. Kezdetlegességük okán pontatlanságuk akár 2-3 óra is lehetett. A nap állása, vagy a helyi templom harangozása hasonló hatékonysággal igazíthatott el akkoriban bárkit a kevésbé rohanó hétköznapokban, mint az első órák.

Maso di San Friano – Órát tartó férfi portréja 1558

Elmondható, hogy kezdetben az órák sokkal dekoratívabbak voltak, mint amilyen pontosak. Még a nyilvános órákat is naponta többször kellett állítani, hogy úgy-ahogy megbízhatóan működjenek.

Az órák technikai fejlődésének legnagyobb katalizátora a közlekedés, a vasúthálózatok és a hajózás egyre nagyobb kiterjedése volt. A fő problémát az jelentette, hogy a szárazföldön és vízen zajló kereskedelmi verseny megnyeréséhez nem létezett kellően pontos időmérő eszköz.

(Csak hogy ne gondoljuk naivan, hogy nem a busás haszon reményében történt bármi már akkoriban is.) 

Azok az idők, amikor nem szívesen szálltál volna fel egy hajóra

Napjaink eltévedés-biztos eszközei kényelmében bizonyára ritkán elmélkedünk arról, vajon hogyan is közlekedtek őseink mondjuk a 17-18. században a nyílt vizeken? A rövid válasz az, hogy a csillagok, a megérzések és a jószerencse alapján. De főként utóbbi döntötte el, ki kerül hullámsírba a kaland végén.

A szárazföld elhagyásával ugyanis a tengerészek többé nem tudták pontosan megállapítani, hogy hol vannak – legalábbis a földrajzi hosszúságot. Így fordulhatott elő, hogy komplett legénységek, szállítmányok vesztek el a tengereken az 1700-as évekig. Mikorra a tippelgetős navigációból eredő károk meghaladták az államok tűréshatárát – komplett flották süllyedtek el téves irányokban – , jelentős vagyonnal felérő pénzjutalommal kezdték el motiválni a hajózási órák fejlesztését.

Órásmesterek, tudósok, fizikusok kísérleteztek a legkülönfélébb szerkezetekkel, rugókkal, csigákkal. Próbáltak számtalan anyagot a disznószőrtől a nemesfémekig, hogy legyőzzék a fizika, az időjárás és a gravitáció keltette legnagyobb kihívást: az órák makacs pontatlanságát, amit egy tengeri úton ide-oda dobálózó szerkezet igen könnyedén produkált.

Viszontagságos úton-módon megszületett a tengeri hajózást segítő kronométer, melynek vívmányai átkerültek a hétköznapok zsebóráiba, majd karóráiba. (A történet vége egészen tipikus, John Harrison, aki egész életét rááldozta a szerkezet fejlesztésére, végül 80 évesen töredékét kapta meg a pályázati díjnak, majd két évre rá meghalt. A további izgalmas sztorivonal itt olvasható.)


A szakirodalom szerint a ma ismert és használt karórák megszületése közel 300 évnyi kutatómunka és kísérletezés eredménye. Az óragyártás mérföldkövei a gátszerkezet, a hajszálrugó, a csapágyak és a gátlóművek felfedezése volt.


A királyi előírás divatot teremt

Miközben a tengereken az elemekkel küzdöttek, a szárazföldön közkedvelt hordozható órák a 17. századra kellően összezsugorodtak, ellaposodtak, a széleiken lekerekedtek. Elég zsebméretűek lettek ahhoz, hogy valóban elférjenek egy mellényzsebben. Erre mutatott rá II. Károly angol király, aki az 1600-as évek végén — XIV. Lajos hatására — divatossá tette a férfi mellény viseletét, és vele együtt kialakult az a mai napig is élő divatszabály, mely szerint a zsebóra helye szigorúan a háromrészes öltöny mellényzsebében van.

1-2) John Vallin óra cca.1600, 3) David Ramsay királyi óramester órája cca. 1600 4) Edward East óra cca. 1600
Forrás: 1, 2

Az alap működési kihívások a zsebórákban is megmaradtak, azonban kevésbé számottevően – egy ülőmunkát végző tisztviselő óráját nem érik szó szerint viharosnak nevezhető fizikai behatások, így a napi pár másodperces-perces pontatlanság tolerálható volt.

Sőt! A mai napig vita tárgya óra fanatikusok körében, hogy mennyit is “illő” egy tisztességes órának késnie/sietnie! Egy óra pontosságát a 24 óra alatt összeszedett késő/siető másodpercek alapján határozzák meg. Olcsóbb kategóriáknál ez napi -20 +40 másodpercet jelent, az átlagosnak nevezhető pontatlanság -6 és +12 másodperc közé esik. Egy Rolex pusztán -2/+2 másodpercet enged meg magának. Azt mindenki maga döntse el, hogy heti szinten 1-2 percet késő/siető órával mennyi buszról fog lemaradni, és ez az információ mennyiben befolyásolja majd karóra vásárlásnál.


Elsőosztályú belépő – Nápoly királynéja

Természetesen készültek míves és díszes zsebórák nők részére is. De a női karórák gondolata az 1810-es évekig váratott magára. Napóleon legfiatalabb húga, Nápoly királynéja ekkor kérte fel Abraham-Louis Breguet órásmestert egy egyedi “karóra” elkészítésére. A megvalósult műremek inkább volt ékszer, mint óra, alighanem kevés köze lehetett a ma elképzelt karórákhoz. A karperec jellegű szerkezet valószínűsíthetően hosszúkás tojásdad formájú volt, és 17 szakember vett részt az elkészítésében.

Az eredeti óra sajnos elveszett, így csak leírásokból rekonstruálható, viszont a Breguet márka a mai napig létezik, és 2002 óta Nápoly királynéja címen egyedi és királynéhoz méltó kollekcióval őrzi az 1800-as években elkezdett sorozatot.

Caroline Bonaparte és a Brequet márka egyik órája a Nápolyi királyné sorozatból
Forrás: 1, 2

A karórák elsősorban női kézre tervezve, és női ékszerként kezdték el pályafutásukat.

Mint minden értékes kiegészítő, hamar népszerűvé váltak az európai királyi udvarokban. És miért is ne lenne egy magyar szál ebben a fordulatos történetben? Az első ránk maradt, csuklóra tervezett karórát a lengyel születésű, svájci óramester Patek Philippe készítette egy magyar arisztokratának, Koscowicz grófnőnek. A kulccsal felhúzható, díszes karkötőbe rejtett óra az 1800-as évek végén készült.

A mester ügyfelei között számos hercegi és királyi megrendelő volt, például Viktória királynő is, aki olyannyira rajongott ezekért a szerkezetekért, hogy saját órakészítő manufaktúrái is voltak. A Genfből útjára indult márka napjainkig is az egyik legkeresettebb és legismertebb luxusmárka. (Patek Philippe órát birtokolt többek között Marie Curie, Albert Einsten, John F. Kennedy, Pablo Picasso, Diana hercegnő is, és hát elég sok jómódú ember.)

Patek Philippe órái: Koscowitz grófnő számára (1868) és a londoni Nagykiállításon bemutatott zsebóra, amire Viktória királynő is felfigyelt, ugyanis nem tartalmazott külön felhúzó kulcsot, a felhúzó szerkezet magában az órában került elhelyezésre (1851)
Forrás: 1, 2

A karórák sokáig nem igazán hozták lázba a férfiakat, ők megmaradtak a jól bevált zsebóráiknál. Az első világháború előtt a New York Times még gyorsan múló divatszeszélyként definiálta a csuklón hordott női órákat, mert ott ugye a karperecen kívül mi másnak is volna helye?

Mint az élet oly sok területén, itt is a háborúzás hozta el a szemléletbeli változást, zsebórával ugyanis elég körülményes volt a frontvonalban harcolni. A férfiak számára készülő első karóra jellegű tokok tehát elsősorban a harctéri praktikum okán születtek és váltak egyre inkább elfogadottá az 1900-as évek elején, de az igazi áttörést a második világháború karórái hozták el.

Az első, kifejezetten férfiakra tervezett karórát a Cartier céghez kötik. Az óra egy Alberto Santos-Dumont  pilótának készült 1904-ben, azzal a céllal, hogy repülés közben ne érje kellemetlen meglepetés egy zsebórával vacakolva.
Érdekesség, hogy a Cartier a mai napig gyártja ezt az órát Santos fantázianéven, népszerűsége töretlen. Jelenleg épp Jake Gyllenhaal reklámozza. (Az óra ára 1-2 millió forint körül mozog.)

Zsebóra-tartó a frontvonalból, már karóra jegyekkel. Forrás: 1

Karórák az 1920-as évektől a második világháborúig

“Elegáns és pontos” – hirdette a Longines az 1920-as években. A két háború között fellendülő óraipar az esztétikumot helyezte előtérbe, divatossá tette az órákat, és utat nyitott egy nőkre összpontosító piac kialakulása felé.

Több divat-és luxusmárka is piacra lépett karóráival a húszas-harmincas években, mint például a Hermès, vagy a Dunhill, bár ezek az órák többnyire kiemelt ügyfeleknek készült egyedi darabok voltak. A divatórák első generációját leginkább reklámozásra, bemutatókra szánták ruhák, ékszerek mellé.

Az 1920-as, 30-as évek számtalan dekoratív Art Deco órát hagyott ránk. A női karórák méretei egészen kicsik voltak. A részletgazdagság, a nőiesség, a kifinomultság jellemezte őket. A luxus és a szépség képviselői voltak a Jaeger-LeCoultre márka apró órái, melyek napjainkig is ismert és közkedvelt formavilágot honosítottak meg a karórák világában.

A második világháború az óragyártásra is rányomta a bélyegét, a józanság, a praktikum, az ésszerűség stílusjegyei köszöntek vissza az órákon is. A karórák a huszadik század elejétől fokozatosan kiszorították a zsebórákat, majd teljesen uralkodóvá váltak az élet minden területén.

1) Patek Philippe cca. 1920, 2)  Jaeger-LeCoultre cca. 1940, 3) Rolex cca. 1939, 4) Jaeger-LeCoultre cca. 1940, 5) Jaeger-LeCoultre cca. 1930, 6) Jaeger-LeCoultre cca. 1930, 7) Tiffany cca. 1920
Forrás: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Karórák az ötvenes évektől a hetvenes évekig

A háború után a légi közlekedés, az utazás meghatározóvá vált, így a hétköznapok órái is igazodtak az új igényekhez. Lényegesen egyszerűbbek, bár nem kevésbé izgalmasak voltak. Az ékszerórák némiképp háttérbe szorultak, bár nem tűntek el teljesen.

1945-ben tűnt fel az első olyan Rolex óra, ami a számlapján már a dátumot is mutatta. Már az 1930-as években megalkották azt a mechanizmust, ami egyidejűleg több időzónát meg tud mutatni egy óra kijelzőjén. A gyakorlatba ültetve az ötvenes években jelentek meg a praktikus, időzónákat mutató utazó órák, akár riasztó funkcióval is ellátva.

A hatvanas évek a kísérletezés és a kissé őrült ötletek korszaka volt az óragyártásban, mintha a tervezők nem ismertek volna lehetetlent. A Dior volt az első olyan cég, ami svájci óragyártókra támaszkodva, tudatos stratégiával, tíz év alatt a divatkiegészítői – különösen az órák – forgalmát megduplázta. Ekkorra már alapvető nyereségforrásként tekintettek a karórákra, melyek egyaránt szolgálják a márka ismertségének növelését és kiemelt termékek is egyben. 1968-ban indult útjára a Dior első “CD” kezdőbetűkkel ellátott sorozata, melyet a svájci Bulova leányvállalat készített. (lásd: 4. óra)

1) Omega cca. 1950, 2) Jaeger-Lecoultre Etrier cca. 1950, 3) Neiman Marcus cca. 1950, 4) Christian Dior, Bulova cca. 1960, 5) Longines cca. 1960, 6) Patek Philippe cca. 1960
Forrás: 1, 2, 3, 4, 5, 6

A cikk első része itt véget ért. Kattints a folytatásért:

– A nagy kvarcválságtól napjainkig


"Egy ruha nem lóghat csak úgy a testen, követnie kell a vonalait. Alázatosan kell kísérnie a viselőjét, s ha egy nő elmosolyodik benne, a ruhának is ragyognia kell vele együtt." Madeleine Vionnet


Molnár Tímea

Hiszem, hogy kortól, nemtől függetlenül mindenkiben ott rejtőzik a vitalitás ahhoz, hogy (újra) megtalálja legbelső erőforrásait, hogy a jó megjelenés fortélyai bárki számára megtanulhatók és segítségükkel kifejezhetjük mindazt a szépséget, ami bennünk lakozik.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

A Stílus mentor sütiket használ, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassa. A weboldal igénybevételével elfogadod a sütik használatát. Bővebben

2015. október 1-től az EU-s jogszabályokhoz igazodva a hazai weboldalakon is kötelező tájékoztatni a látogatókat arról, ha a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ.

A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal/szolgáltató helyez el a látogató számítógépén, hogy minél egyszerűbbé, és hatékonyabbá tegye a böngészést. A weboldal igénybevételével együtt elfogadod a sütik használatát. Amennyiben nem szeretnél sütiket kapni, akkor zárd be a weboldalt, vagy tiltsd le a sütiket a böngésződ beállításaiban.

Bővebb információt az Adatvédelmi nyilatkozatban olvashatsz.

Bezár