Karórák: ékszerek a női kézen 2.

A cikk első részét itt olvashatod: Karórák: ékszerek a női kézen 1.


A kvarcválság – és kilábalás

Az aprólékos, évszázados hagyományokra épülő svájci órák mellett a hetvenes években elöntötték a piacot az olcsó, ultrapontos ázsiai kvarcórák. Az első kvarcóra 1969-ben került piacra, a Seiko műveként. Ironikus, hogy a japánok pusztán csak átvették a technológiát, melyet az 1920-as években Warren Marrison hozott létre Bell laboratóriumában – nehézkes és hatalmas szerkezet formájában.

A kvarcórát a benne elhelyezett kvarc kristály vibrációja tartja mozgásban, és gombelem keltette elektromosság működteti.

A kvarcórák könnyen hozzáférhető technológiája új szereplők számára tette lehetővé az óragyártást. Azok a távol-keleti óragyártók, akik az 1960-as évektől kezdve egyes alkatrészek készítésére specializálódtak, elkezdtek egész órákat gyártani. A divatos órák készítése már nem csak Svájc előjoga volt.

A kvarcórák megjelenése komoly gazdasági megrázkódtatást okozott az óraiparban. A hetvenes években az 1600 svájci óragyártóból pusztán 600 maradt életben, így elmondható, hogy a kvarcválság majdnem a kihalás szélére sodorta a mechanikus óragyártást. Az óramesterek választás elé kerültek. Egyesek alkalmazkodtak a kor elvárásaihoz, és beillesztették a kvarcórákat a kínálatukba, mások maradtak a hagyományos technológiáknál.

Bár válságosnak nevezhető, ebben az évtizedben készültek el a modern (férfi) órák kiemelkedő példányai, mint például a Patek Philippe – Nautilus, amit a XX. század egyik legizgalmasabb formatervezésének tartanak. (Női verzióját lásd: 5.kép) Vagy az Audemars Piquet – Royal Oak órája, az első acéltokos óra, ami szembement a konvenciókkal és megváltoztatta a luxuskategóriával kapcsolatos elvárásokat.

Mivel a kvarcórák nem igényeltek kézi felhúzást, könnyebben illesztették be őket a női karórák kínálatába. Mindazonáltal a tervezők továbbra is megőrizték az eddig kialakult alapelveket, ezért is tűnik fel sok hetvenes években készült női karórán korábbi évtizedek stílusjegye.

1) Piaget cca. 1970, 2) Rolex cca. 1970, 3) Piaget cca. 1970, 4) Baume & Mercier cca. 1980, 5) Patek Philippe Nautilus cca. 1980, 6) Bulgari cca. 1980
Forrás: 1, 2, 3, 4, 5, 6

A nyolcvanas években folytatódott a kvarcórák sikersorozata, a leginkább keresett óratípusok voltak. Ez az évtized egyfelől a komoly, funkcionális, karrierépítő női órák időszaka volt. A karórák világa is reflektált arra, ahogy a nők meghatározták magukat és a szerepüket a világban. Másfelől elérkeztek a divatos, fiataloknak szóló trendek is. A karóra ekkorra éppen olyan önkifejezési eszközzé vált, mint bármilyen más kiegészítő.

A svájci óragyártás hibernációja a nyolcvanas-kilencvenes években nagyjából véget ért, ekkor történt többek között, hogy egy amerikai-libanoni üzletember megvásárolta a Swatch (akkor még SMH néven futó) svájci cégcsoportot, és egy új ötlettel bombát robbantott az órapiacon. Egy olcsó „second watch” megalkotása volt a cél, ami bárki számára elérhetővé tette az addig elit és drága karórák világát, és nem mellesleg szerencsésen kihúzta a slamasztikából a svájci manufaktúrák egy részét.

Amire talán már többen emlékeznek: Swatch hirdetések a 80-as évekből
Forrás: 1

Ugyan a kvarcórákkal szembeni számbeli fölényüket visszaszerezni már nem tudták, a mechanikus órák idővel újra megtalálták a helyüket a piacon. A kétezres évektől kezdve újra reneszánszát éli ez az óratípus, ekkoriban vált újra divatossá pusztán az esztétikai szépségükért, az időtállóságukért, a „lelkükért” gyűjteni és hordani ezeket a példányokat.

Természetesen mindeközben a mechanikus órák fejlődése sem állt le. Habár gyökeres változásokat hozó technikai újítások nem várhatók, ami az órák alap mechanikáját érintik, jellemzőbb inkább a meglévő tudás finomítása és fejlesztése. A kilencvenes-kétezres években korábban sohasem látott minőségben készültek karcálló üveggel, minőségi nemesacél tokkal gyártott karórák. Napjaink középkategóriás mechanikus órái elérik a néhány évtizeddel ezelőtti csúcskategóriák minőségét és pontosságát.


Minden ami fénylik – koktélórák

A zárszó előtt mindenképpen beszélnünk kell a koktélórákról, melyek szemkápráztató kincsekként ragyognak az amúgy sem unalmas óraválaszték csúcsán. Ha női karórákról van szó, a legtöbb reklámban és cikkben előkerülnek ezek a felső kategóriát képviselő példányok a Tiffanytól a Cartierig.

Nem is lehet kérdés, hogy ezek az órák elsősorban a látványukért készültek, céljuk a luxus és státusz prezentálása volt. Kezdetben az órák számlapjait diszkréten álcázták, akár kis ablakok mögé rejtették, hogy ne legyenek azonnal észrevehetők. Hiszen nem volt illő egy hölgynek foglalkoznia az idő múlásával, éppen ezért órát sem volt illő magával hordania. Így az első koktélórák apró titkokként őrizték miniatűr számlapjaikat a kíváncsi tekintetek elől. Az ékszernek álcázott koktélórák fehéraranyból, platinából készültek, csillogó gyémántokkal díszítették őket.

Mert annak ellenére, hogy kis órákként is működtek, beszélgetni róluk, megmutatni őket szinte kötelező volt. Ebben különböztek az elviekben konzervatívabb, visszafogottabb „esti” óráktól, a koktélórákat a társasági hölgyek a késő délutánba nyúló koktél rendezvényeken, esküvői fogadásokon viselték.

Törékeny megjelenésük nem hétköznapi viseletre való. Díszítettségük, a szemet magára vonzó ragyogásuk egyértelműen megkülönbözteti őket egy munkaórától. Az 1920-as, 30-as években legelterjedtebb koktélórák hosszúkás  Art Deco stílusban készültek, ehhez a stílushoz a mai napig társítjuk a koktélórákat.

A második világháború után a koktélórák színesebbé, merészebbé váltak, szélesebb társadalmi réteghez jutottak el, így többféle ízlésnek kellett megfelelniük. Egyre elfogadottabbá váltak a különböző nemesfémek és színes drágakövek kombinációi, mint a zafír, a rubin, a smaragd, és a formaviláguk is igazodott a kor elvárásaihoz.

De sose veszett el a klasszikus értékrendet képviselő, fekete-fehér számlapos, római számokkal készült, karcsú koktélóra, ami „pusztán” a gyémántok ragyogását foglalja látványos keretbe viselője csuklóján.

Tradíció és modern igények jellemzik napjaink luxusóráit, melyek leggyakrabban kvarcóraként kerülnek piacra. Ez a technológia ugyanis praktikusabbá teszi a kivitelezésüket és a kezelésüket is – hiszen egy ilyen órát nem tart állandóan felhúzva az ember.

A koktélórák az elmúlt évtizedekben mit sem veszítettek a szerepükből, még mindig lenyűgöző kiegészítőnek számítanak, melyeket csak különleges alkalmakkor láthatunk.

1) Belle Epoque cca.1920, 2) Omega art deco cca. 1930, 3) Tiffany cca. 1941, 4) Jaeger-LeCoultre cca. 1950 5) Chopard Boutique cca. 1960 6) Chopard, cca. 1970, 7) Audemars Piguet cca. 1980, 8) Cartier cca. 1990
Forrás: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 

Átértékelődő szerepben

A televízió, az internet, a mobiltelefonok megjelenésével egyidejűleg a vásárlók elkezdték megkérdőjelezni az óra több évszázados szerepét és jelentőségét a hétköznapokban. Valóban szükségünk van karórára, amikor bárhol és bármikor leolvasható, elérhető számunkra az idő? Lehetséges, hogy felgyorsuló világunkban éppen a karórák mellett rohant el az idő? Napjaink karóráin az „idő” pusztán csak alapszolgáltatás a számtalan egyéb funkció mellett?

Órák mindenkinek

Az órapiac két szegmense a hétköznapi divatórák és a luxusórák piaca lett, leginkább az utóbbiak készülnek szigorú hagyományoknak megfelelően. A női karórák a történelem során számos esetben pusztán a férfi változatok kicsinyített másai voltak, de mára több márka készít kifejezetten nőkre tervezett karórákat. Ilyen óriáscég például az amerikai Fossil, ami a nyolcvanas évektől kínál a divatra gyorsan reagáló, közép-és felső kategóriás kvarcórákat a kreativitás, a variálhatóság, a trend-központúság jegyében.

Manapság minden igényre és minden költségvetésre találhatunk órát a pár ezer forintostól a több milliós példányokig, a határ a csillagos ég.

Anyavállalatok szárnyai alatt

Mára világviszonylatban kevés független óragyártó maradt. Klasszikus manufaktúrának, saját szerkezetet gyártó cégnek kevés minősül, ilyen az Audemars Piguet, Patek Philippe, Rolex, Zenith, Lange, Jaeger-LeCoultre, Glashütte Original, Chopard, IWC. A legtöbb óragyártó cég ugyan egymástól függetlenül működik, de közös vállalati struktúrát alkotnak, egyfajta anya-és leányvállalatai formátumban, konglomerátumban.

Három fontosabb cégcsoportot érdemes ismernünk, ha minőségi órákról van szó, ők birtokolják ugyanis az óramárkák nagy részét:

1) A Swatch csoportba tartozó márkák
Swatch, Calvin Klein, Breguet, Certina, Balmain, Rado, Harry Winston, Jaquet Droz, Blancpain, Mido, Hamilton, Union, Glashütte, Longines, Omega, Leon Hatot, Tissot

2) A Richemont csoportba tartozó márkák
Piaget, Mont Blanc, Cartier, Panerai, Van Cleef, Jaeger-Le Coultre, Vacheron Constantin, IWC, Ralph Lauren, Baume Mercier, A.Lange Söhne, Roger Dubuis

3) LVMH csoportba tartozó márkák
TAG Heuer, Zenith, Hublot, Bulgari, Louis Vuitton

Független márkák
Rolex, Tudor, Patek Philippe, Chopard, Audemars Piguet,Richard Mille

 


A cikkhez felhasznált források:

www.robbreport.com.sg/history-and-evolution-of-watch-design-ladies-watches-from-1900s-until-2019-part-1/

www.thehourglass.com/collectors-guides/3-little-known-facts-about-the-worlds-first-swiss-wristwatches/

www.blog.pack.ly/en/creative-wristwatch-boxes-design/

www.medium.com/@Watchmaster/a-brief-history-of-time-keeping-4112d1e08899

www.acsilver.co.uk/shop/pc/The-History-of-Cocktail-Watches-d406.htm

www.tortenelemcikkek.hu/node/486

www.elismondom.wordpress.com/2012/04/17/genf-egy-epikus-koltemeny-az-idohoz/

www.oras.blog.hu/2017/10/20/nagy_oras_nevek

www.mvltrade.hu/history.htm

www.svajciora.com/ora/ora_tortenete/nyelv/magyar/oldal/12

www.acsilver.co.uk/acsnews/2021/01/16/what-is-a-cocktail-watch/

www.hu.wikipedia.org/wiki/Óra_(eszköz)

www.oras.blog.hu/2017/11/03/mennyire_pontos_egy_mechanikus_luxusora


"A változás, amely után sóvárogsz, nincs messze tőled! Mert nincs rajtad kívül. Benned van!" Szepes Mária


Molnár Tímea

Hiszem, hogy kortól, nemtől függetlenül mindenkiben ott rejtőzik a vitalitás ahhoz, hogy (újra) megtalálja legbelső erőforrásait, hogy a jó megjelenés fortélyai bárki számára megtanulhatók és segítségükkel kifejezhetjük mindazt a szépséget, ami bennünk lakozik.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

A Stílus mentor sütiket használ, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassa. A weboldal igénybevételével elfogadod a sütik használatát. Bővebben

2015. október 1-től az EU-s jogszabályokhoz igazodva a hazai weboldalakon is kötelező tájékoztatni a látogatókat arról, ha a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ.

A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal/szolgáltató helyez el a látogató számítógépén, hogy minél egyszerűbbé, és hatékonyabbá tegye a böngészést. A weboldal igénybevételével együtt elfogadod a sütik használatát. Amennyiben nem szeretnél sütiket kapni, akkor zárd be a weboldalt, vagy tiltsd le a sütiket a böngésződ beállításaiban.

Bővebb információt az Adatvédelmi nyilatkozatban olvashatsz.

Bezár