Egy előző bejegyzésben sorra vettük, hogyan is hatnak egymásra a különböző színtulajdonságok a hideg színtípusok szemszögéből. Mielőtt folytatnánk a Tavasz és az Ősz altípusaival, ismétlésként tekintsük át még egyszer az évszaktípusok fő alapjegyeit:
- A Nyár típust a közepes színtartományok, és az égbolt, a vízek hűs-szürkés-kékes tónusai jellemzik, így alaphangulatában a legjobban egy semleges középkék mutatja meg a karakterét.
- A Tél típus hasonlóképp hűvös, viszont a jelzői (akárcsak a színei) sokkal erőteljesebbek. A domináns, határozott, erős sötétkék tökéletes kiindulópontja a színpalettáinak.
- Az Ősz típust a borostyán aranyló ragyogása festi le a legjobban, mely se nem túl élénk, se nem túl tompa. Benne rejtőzik a természet dús sokszínűsége, és a színeinek arany-vörössel átitatott egzotikuma.
- A Tavasz a napsárga, a nárcisz-sárga üde és friss alaptónusában pompázik, mindent átitat ennek a színnek az energikussága és az optimizmusa.
A tizenkettes színfelosztásban mindegyik évszak találkozik mindegyik évszakkal, így az alapjegyeik is. Nem pusztán kivilágosítják, élénkítik, vagy sötétítik, tompítják egymást, de egyben a színeik hidegségére és melegségére is hatással vannak.
ŐSZ TÍPUS | Színhőmérséklet | Közös színtulajdonság | Hatás |
+ TÉL TÍPUS | Meleg + hideg = meleg/semleges | Sötét | Sötétebb, mélyebb, kékesebb |
+ NYÁR TÍPUS | Meleg + hideg = meleg/semleges | Lágy | Világosabb, lágyabb, szürkésebb |
+ TAVASZ TÍPUS | Meleg + meleg = meleg | Meleg | Világosabb, aranylóbb, élénkebb |
Ősz + Tél = Sötét Ősz
Az őszi színeket a tél hideg kontrasztjai megdermesztik, a fekete és a sötétkék pedig elmélyítik. A kevés kis fény is visszavonulót fúj, erőteljes, titokzatos színek uralják a palettát, melyből lassan-lassan elillan a tűz. A teli zöldekből haragos kobaltszínek válnak. A narancsos izzásból hamu-vörös és vérszín. A barnák elmélyülnek, feketébe-szürkébe csúsznak. Minden hordozza magán a (téli) éj közelségét, kissé kékesebb, bordóbb hangulatot áraszt.
Közepes élénkségű, sötét, semleges színek a dominánsak a színpalettán. Minden viharszínű, kavargó, intenzív, átható. A Sötét Ősz tehát méltóságteljes határán egyensúlyoz a téli és az őszi színeknek.
Ősz + Nyár = Lágy Ősz
Az őszi színeket a nyári színek elcsendesítik és kivilágosítják, akár az eső utáni tájképet a felszálló pára. A nyár típus közelsége nagyon is érezhető a palettán: minden szürkésebb, puhább, ködösebb, padlizsánosabb fényt kap. Mégsem jutunk el az egyértelmű, hideg színek mezejére.
A Lágy Ősz megőrzi a jellegét, csak minden keserűbben található meg rajta: a barnák kávé-és mokkaszínekbe fordulnak, a barackszínek rózsásabbá válnak, a zöldek éteribbé. A nyár közelségétől a sötét színek meglazulnak, és könnyű egységgé formálódnak a közepesen élénk, közepesen mély árnyalatokkal.
A Lágy Ősz tehát szürkés, tompa, nagyon visszafogott paletta, mely leginkább egy porcukor réteg alatt pihenő, viaszos-mézes-okkeres süteményre emlékeztethet minket.
Ősz + Tavasz= Meleg Ősz
Az őszi színeket a tavaszi színek felmelegítik, akár a lehullott faleveleket az utolsó, sugárzó napsütés. Élénkítik, üdébbé teszik őket, ugyanakkor a Meleg Ősz tisztasága nem vetekedhet egy tavaszéval. A színek igazi narancsos, meleg, borostyán fénnyel ragyognak, távol áll tőlük bármi hűvös, hideg hatás. A terrakották, a lágyabb-izzó naplemente színek itt mutathatják meg teljes pompájukat, ahogy az igazi, klasszikus meleg barnák, drappok, khekik, olíva-terep- és földszínek sokasága is.
A Meleg Ősz tehát narancsos, izzó, közepesen élénk, minden ízében meleg színvilágú paletta.
TAVASZ TÍPUS | Színhőmérséklet | Közös színtulajdonság | Hatás |
+ TÉL TÍPUS | Meleg + hideg = meleg/semleges | Élénk | Tisztább, mélyebb, kékesebb |
+ NYÁR TÍPUS | Meleg + hideg = meleg/semleges | Világos | Világosabb, szürkésebb |
+ ŐSZSZ TÍPUS | Meleg + meleg = meleg | Meleg | Mélyebb, narancsosabb |
Tavasz + Tél = Élénk Tavasz
A téli és a tavaszi színek találkozásából jön létre a legdinamikusabb, legtisztább színcsokor mind közül. Mintha a színek egymással versengenének az első helyért, mindig találunk vibrálóbbat, telítettebbet, tisztábbat az előzőnél.
Az Élénk Tavasz maga mögött hagyja a Meleg Tavasz báját. Amúgy is feltűnő árnyalatait megcsípi a vörös és a kék fénye, a téli színvilág szikrázó, királynői ereje.
A kékek türkizben és azúrban tündökölnek, a pirosak merészen menetelnek pipacsszínekből a korall-vörösekbe. Minden harsány, és még harsányabb… Majd jön a sárga, és Napkirályként győzedelmeskedik az extravagáns káosz fölött. Mi sem bizonyítja jobban a Tél típus közelségét, mint az, hogy a fekete is szerepel a palettán. És az ibolya. A tiszta zöld. Igazából bármi, ami elég élénk ahhoz, hogy beállhasson a sorba.
Az Élénk Tavasz színei között bármi megtörténhet.
Tavasz + Nyár = Világos Tavasz
A nyári színek a tavaszi vidámságot letompítják és légies, játékos magasságokba emelik. Olvadt, finom, szirmokra, habcsókokra, koktélokra, krémekre emlékeztető színeket látunk, valahol a két évszak határán.
Olyannyira szorosan, hogy úgy tűnhet, a Világos Tavasz közelebb áll testvér-évszakához, a Világos Nyárhoz, mint a többi tavasz típushoz.
Hasonlóképp semleges típus, mint egy Élénk Tavasz, színei azonban súlytalanabbak, szürkésebbek, már-már egybefutnak a nyári rózsaszínekkel, lilákkal, szürkékkel. Mégis megmaradnak ezen az érzékeny, és felhőfoszlányként úszó peremvidéken, csak éppen narancsos fény nélkül: egy kicsit minden kékesebb és világosabb és lágyabb, mint a többi tavaszi palettán.
A Világos Tavasz tehát világos, könnyed, egy leheletnyit rózsás.
Tavasz + Ősz = Meleg Tavasz
Az őszi színek komolyabbá és narancsosabbá teszik a tavaszi árnyalatokat. Egy csipet mélység érződik minden színben: a borsózöld, a lazacvörös, baracksárga kevésbé vad, de még közel sem komor.
Az ősz érett és napcsípte melegséget csal a palettára, mely így a legmelegebb, legsárgásabb, legaranylóbb, „leggyümölcsösebb” mindegyik színtípus közül.
A meleg színek fény-és színkavalkádját találjuk a Meleg Tavasz palettáján, életteli türkizekkel, ropogós aranybarnákkal, fű-és smaragdszínekkel feltöltekezve, a varázslatos korall-lazac-barack-és nude színek kicsorduló, lédús hangulatával egészítve ki az összképet.
A Meleg Tavasz tehát meleg, sárgás, narancsos, aranyló.
"A divat változik, a stílus örök." Coco Chanel
Kedves Timi!
Nagyon nagy a „baj”! Remélem ki tudsz segíteni a válaszoddal 😀
Én egy ideig azt gondoltam, hogy lágy nyár, de legalább is nyár vagyok. A hajszínem elég fakónak látom, kicsit szürkésnek, hamvasnak, de fényben kap egy sárgás (szőke?) és egy csipetnyi vöröses árnyalatot is. Úgy nem tűnik hidegnek.
Egy valamit nem tudok még hova sorolni, az pedig a bőrszín, anyajegyek..
Egy hideg típusnak lehetnek aranyló, sárgás, narancssárgás anyajegyei, szeplői? Igazából csak ez az egy kérdés van, amire mindenképp szeretném megkapni a válaszod 🙂
Egyébként az ereim színe inkább zöldes többségben. Elvétve találok kékes szerűt….mégis az arcszínemet a hajammal együtt hidegnek, jegesnek látom. Ezt érezhetem a világos bőr miatt vajon?
A választ/válaszokat előre is nagyon köszönöm! Míg nem jutok el színtanácsadásra, kísérletezek 🙂
Jó, hogy létezik egy ilyen oldal, mint a tiéd. 🙂
Kedves Bogi!
Köszönöm a hozzászólásodat, örülök, hogy tetszik az oldal.
Látatlanban sajnos nem tudok igazán segíteni neked ebben a kérdésben.
A szeplők, anyajegyek, pigmentfoltok, hormonfoltok stb. minden színtípusnál előfordulhatnak.
Amit általánosságban szeplősségnek nevezünk, az leginkább a meleg színtípusokra jellemző.
Üdv!
Timi
Köszönöm a választ. Most már muszáj eljutnom hozzád, mert tanácstalan vagyok. Nem tudok objektív lenni magammal szemben. 🙂