A színek fő tulajdonságai / alapfogalmak

A színeket mindig a fő jellemzőik alapján azonosítjuk, melyek a színezet, a telítettség és a világosság.

A három színtulajdonság térbeli elhelyezkedését az alábbi hengeren szemléltetve tudjuk elképzelni:

szintulajdonsagok hengerSZÍNEZET
A legtisztább, legélénkebb színek a külső paláston helyezkednek el.

TELÍTETTSÉG
A telítettség értéke bentről kifelé haladva egyre növekszik. A szín telítettsége azt jelöli, hol helyezkedik el az adott szín a középső, szürke tengely, és a külső, legtisztább szín között.

VILÁGOSSÁG

A világossági, sötétségi értékek a henger függőleges síkjában változnak, a legfelső végpont a fehér, az alsó a fekete, köztük a tiszta szürkéket találjuk.

SZÍNEZET


A színezet a szín neve, pl: vörös, kék, ibolya, sárga, zöld stb. A színek folytonos színkört alkotnak, amely színkör a napfény, számunkra látható spektrumát mutatja meg átmenetek, törések nélkül.

A szivárvány színei


TELÍTETTSÉG

Egy szín telítettsége attól függ, mennyi szürkét tartalmaz.
Minél több szürke van egy színben, annál kisebb a telítettsége, annál erőtlenebb, lágyabb, törtebb hatást kelt. Minél kevesebb szürkét tartalmaz, annál telítettebb, annál intenzívebb, vibrálóbb, élénkebb a hatása.
Másként fogalmazva: minél távolabb helyezkedik el a szín a színgömbben a szürke tengelytől, annál telítettebb, és minél közelebb, annál kevesebb a színtartalma.

szintulajdonsagok telitettseg


Élénk, telített színek: tiszta, erőteljes színek. Minél telítettebb egy szín, annál figyelemfelkeltőbb.

Erős, harsány, harsogó, intenzív, izzó, ragyogó, rikító, telített, telt, tiszta, tüzes, tömény, vad, vidám

Tompa, telítetlen színek: A tompa színekben mindig felfedezhető egy kis szürkés felhang, úgy tűnnek, mintha kifakultak volna.

Bágyadt, fakó, fáradt, ködös, közép, mosott, öreg, piszkos, szürkés, telítetlen, tört


Fontos megértenünk, hogy a színtulajdonságokat nem csak önmagukban érzékeljük.
Arra például, hogy mennyire látunk egy színt intenzívnek, nagyban hatással van a szín világossági, sötétségi értéke is!

  • A világos színek telítettsége alacsony, mert sok fehéret, és kevést színt tartalmaznak.
  • A sötét színek telítettsége szintén alacsony, mivel sok feketét, és kevés színt tartalmaznak.

szintulajdonsagok telitettsegB

Ha megváltoztatjuk egy szín telítettségét (fehérrel, feketével, szürkével keverjük őket), az emberi szem a sárga, a narancs, a piros változására érzékenyebb, mint a zöld, vagy a kék esetében.


VILÁGOSSÁG

A színek világossági értéke a tágy-és térlátás alapfeltétele, ezért a legfontosabb színtulajdonság számunkra.

Egy szín világossági-sötétségi értékét több tényező is befolyásolja:

  • Az, hogy a fekete, vagy a fehér végponthoz helyezkedik-e el közelebb?
  • Az, hogy önmaga tiszta állapotában milyen világító ereje van?

Fekete és fehér skála

A világosítás és a sötétítés skálájának két végpontja a fehér és a fekete, közöttük találjuk a szürke különböző árnyalatait. A fekete, a fehér és valamennyi szürke tiszta állapotában semleges szín, azaz “színtelen szín”, hiszen nincs hozzákeverve semmilyen más szín.


szintulajdonsagok vilagossag

Azonos színtartalom (telítettség) mellett fekete és fehér hozzáadásával változtatjuk a szín sötétségi és világossági értékét.


Világos színek: egy szín annál világosabb, minél több fehéret keverünk hozzá.

Derített, fályolos, gyenge, halvány, krém, pasztell, lágy, lazúros, üde, vizezett, vakító

Sötét színek: egy szín annál sötétebb, minél több feketét keverünk hozzá.

Haragos, mély, komor, viharos


A tiszta színek egymáshoz viszonyított világossága

Minden tiszta színnek (fekete és fehér hozzáadása nélkül), önmagában is van egy világossági értéke.


A sárga/zöldessárga a legvilágosabb, az ibolya/kékesibolya a legsötétebb szín. Minden szín a tiszta formájában a legerősebb, hiszen ha a kéket megpróbáljuk a fehérrel a sárgával hasonló világossági értékig keverni, erejét veszíti. Míg fordítva, a sárga feketével történő sötétítése elveszi a szín világító erejét.
szintulajdonsagok vilagossagB


HIDEG ÉS MELEG SZÍNEK

Tűzpiros és jegeskék

A hideg és a meleg színek megkülönböztetése asszociációra alapul, minden kisiskolás megtanulja, hogy a piros a tüzet jelképezi, tehát meleg, a kék a hó és a víz színe, és hideg. Azonban a színek ettől kissé komplexebben is értelmezhetők.

Hideg piros és meleg kék

Az eddig leírtakat ki kell egészítenünk egy újabb szabállyal, amit a színanalízis szempontjából nagyon fontos megértenünk: minden színnek van hideg és meleg árnyalata, attól függően, hogy milyen irányban “mozdul el” a színkörön.

Vegyük példaként a pirosat, amit meleg színként szoktunk definiálni.

– Ha a tiszta pirosat és a tiszta kéket egymás mellé tesszük, a pirosat valóban melegebbnek érzékeljük, mint a kéket.

– Azokat a pirosakat azonban, amik kékes/lilás árnyalatúak, hidegnek látjuk. Ilyen piros például a meggypiros, a bordó, burgundi stb.

– Azokat a piros árnyalatokat, amik sárgásak, narancsosak melegnek látjuk. Ilyenek például a paradicsompiros, a muskátlipiros, a tűzpiros, a mahagóni stb. A bordó és a mahagóni továbbra is a piros színtartományába tartozik, csak az előbbi a piros hidegebb, utóbbi a piros melegebb árnyalata.

A többi szín esetében is ugyanez érvényes: a vörös felé hajló sárgás/narancsos árnyalataik melegek, a kék felé hajló kékes/lilás árnyalataik hidegek lesznek. Ha ezt megjegyezzük, máris könnyebb dolgunk lesz a jövőben!


A hideg-meleg szín asszociáción alapuló, lélektani fogalom, nem függ össze a színhőmérséklettel. (A színhőmérséklet leggyakrabban a lakberendezés során kerülhet előtérbe, amikor kiválasztjuk, hogy milyen hőmérsékleten világító lámpatestet szeretnénk egy adott helyiségbe. Minél alacsonyabb a színhőmérséklet, annál sárgásabb a lámpa fénye, és minél magasabb, annál kékesebb.)


ÁRNYALAT

Az árnyalat a szín adott tulajdonságaira vonatkozik.

Az árnyalat kifejezhetik:
– A világossági értékeket (sötét, világos, halvány, közepes stb.)
– A telítettséget (élénk, harsány, fakó, tompa stb.)
– Azt, hogy milyen egyéb érzetet kelt egy szín (hideg, meleg, fanyar stb.)
– Az anyag- és felület jellegét (csillogó, sprőd, matt)

A vörös szín különböző árnyalatai: élénk, tompa, világos, sötét, hideg, meleg

A fény Wikipédia
Színlátás Wikipédia
szintan.hu

szinkommunikacio.hu

Könyv: Nemecsics Antal: Színdinamika

A Stílus mentor sütiket használ, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassa. A weboldal igénybevételével elfogadod a sütik használatát. Bővebben

2015. október 1-től az EU-s jogszabályokhoz igazodva a hazai weboldalakon is kötelező tájékoztatni a látogatókat arról, ha a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ.

A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal/szolgáltató helyez el a látogató számítógépén, hogy minél egyszerűbbé, és hatékonyabbá tegye a böngészést. A weboldal igénybevételével együtt elfogadod a sütik használatát. Amennyiben nem szeretnél sütiket kapni, akkor zárd be a weboldalt, vagy tiltsd le a sütiket a böngésződ beállításaiban.

Bővebb információt az Adatvédelmi nyilatkozatban olvashatsz.

Bezár