Ellmau városkájának szívügyeiért felelős háziorvosa 2008 óta a képernyőn szerepel. Hazánkban legalább olyan biztos ismétlésszámmal látható, mint a Rex felügyelő, úgyhogy még az is találkozhat lapozgatás közben Dr. Martin Gruber (Hans Sigl) közel két méter magas szakértelmével, aki csak valami átmeneti néznivalót keres a reklámblokk alatt.
Mert dr. Gruber egy igazi polihisztor. Háziorvos, sebész, pszichológus, oknyomozó, hegyimentő, családsegítő, mediátor. De elsősorban örök agglegény, javíthatatlan romantikus lélek, aki jelenleg tizenhét évadon keresztül keresi mindhiába a nagybetűs, igazi Őt. Több esetben párhuzamosan is, vagy visszakanyarodva, vagy hirtelen ötlettől vezérelve, szóval bárhol és bármikor, miközben persze a mobiltelefonjával tartja fent a legszorosabb kapcsolatot, mint az egy munkamániás, egy egész városkáért felelős háziorvostól elvárható. Szóval szinte biztos, hogy ő az a rokon, aki tízből kilenc családi eseményen nem lesz jelen (kinek örömére, kinek bánatára).
Különösen mivel Ellmau városkája az izgalmas és egzotikus orvosi esetek, családi drámák és váratlan fordulatok kincsesbányája. És valaki, valahol biztos hogy életveszélyben lóg a hegyen. De kétségbeesni nem kell, itt délelőttről délutánra, de minimum másnap reggelre jut mindenkinek időpont egy MR-re, CT-re, laborvizsgálatra, kis-és nagyműtétre.
Egyszóval olyan gördülékeny és modern orvosi ellátórendszerrel üzemel, amiért zokogva adná fel az ember az ötven négyzetméteres panellakását és költözne nyugdíjas éveire akár párizsis zsemlén élve a legutolsó nővérszobába. Ismétlem. Időpont. Vérvizsgálat. Kislabor. Nagylabor. CT. MR. DÉLUTÁNRA.
Az epizódok a megszokott séma szerint épülnek fel. Dr. Gruber Ellmau doktor House-aként megfejt egy ritka orvosi rejtélyt, kibékít évtizedes ellentéteket, kinyomoz traumatikus családi titkokat, megold megoldhatatlannak tűnő nehézségeket, miközben párhuzamosan a vállán viszi a saját családja magánéleti problémáit is. Állandó mellékszereplők segítik mindebben. Az édesanyja, az öccse, a lánya, Ellmau fogadójának bájos tulajdonosnője, aktuális asszisztense, vagy a kórház sebészetének vezetője.
A sorozat elején a készítők még tartották magukat az amerikai mintához, és epizódonként egy esetet dolgoztak föl. A későbbiekben két részre húzták a megfejtendő rejtélyeket, ami kifejezetten jót tett a sorozat dinamikájának. Tizenhét év nem kis idő, így erre a sorozatra is jellemző a hullámzó minőség és az önismétlés, viszont tökéletesen végigkövethető Hans Sigl tisztes őszülése. És Nyár típussága. 🙂
Beszéljünk dr. Gruberről
Az osztrák színész – aki épp a sorozat kezdete óta házas – , első pillantásra engem halványan Russel Crowera emlékeztet. Talán mert ugyanaz a barátságos szemráncokkal mosolygó bizalomgerjesztő típus. A karaktere öltözködését a sorozatban nem bonyolították túl. Tulajdonképpen ugyanazt három-négy inget, mellényt, kabátot kombinálták rajta az öltöztetők. (Ilyen az igazi kapszula gardrób, kérem!)
Néha évadonként kap egy új bőrkabátot, vagy valakinek eszébe jut a nyakába tekerni egy sálat.
De hát Triol amúgy sem a divatközpontjairól híres. A doktor ruhatára leginkább a szürke, a kék, a fehér és a fekete árnyalataira korlátozódik.
Előnyére legyen mondva, hogy az évadok előre haladtával kevésbé tűnik olyan gyűröttnek, mint egy bevetetlen ágy. És valakinek az is eszébe juthatott, hogy az öltönymellény nem igazán passzol a kopott farmernadrághoz… Szóval vannak apró előrelépések a stílus terén, de házidokink ruhatára senkit se fog igazán lázba hozni. (hehe, lázba…)
Ez a fajta egyszerűség különösen igaz az első évadokra, ahol úgy tűnik, mintha 2008 Ellmaujában még mindig egy kicsit 1999 volna. (Tudjuk, amikor véletlenül belepillantunk a Barátok közt első részeibe és azt mondjuk, hogy huh….) Nem tudom, bárki screenshotozott-e közel 200 képet dr. Gruberről valaha is, de valamiféle rekordot biztos megdöntöttem az anyaggyűjtéssel. (Lehet, hogy néhány ruha többször fog szerepelni a válogatásban, mert ember nem követi nyomon a viselt ingek egyformaságát tizenhét évadon keresztül.)
Kezdjük az egyértelmű vizuális katasztrófákkal
Mintha a készítők is érezték volna, hogy Hans Sigl hamisítatlan hideg színtípus, viszonylag kevés olyan ruhadarabot fedezhetünk fel a tizenhét évad alatt, ami elrettentően előnytelen lenne a számára. Természetesen a hegyimentéshez viselt tiszta piros ugyanúgy harsog rajta, mint a bohókás narancs sapkája. Néhány szinte kötelező vadász és -katonazöld feltűnik a ruhatárában, de nem jellemző. A klasszikus zöld műtősruha meg őszintén… jól állt valaha valakinek? Szerencsére a kórház ultra-high-táblagépes-szuperszonikus megújulásával a műtősruhák is a mindenkire jobban simuló babakékekké váltak.
Dr. Gruber és a Tél
A sorozatban a Tél típusú színvilág előnytelensége leginkább a túl sötét színeken és a túl erős kontrasztokon érhető tetten. Ugyanis két kezünk is bőven elég megszámolni, hogy dr. Gruber hányszor visel színt. Hegyimentéshez például tiszta pirosat, ami önmagában is karakteres, feketével kombinálva különösen azzá válik rajta. De a hegyen legalább jól látható, és ez a fontos.
Dr. Gruber ruhatára kék. Ami nem is akkora gond, hiszen hideg színtípus. Azonban nem mindegy a kék erőssége és mélysége. A szinte feketének tűnő sötétkék legalább annyira uralkodóvá válik egy Nyár színtípuson, mint a túl intenzív változatai. A királykék, a tiszta türkizkék, különösen a saját színpárjaival inkább a Tél típusokon mutat.
Végül a már említett kontrasztok. A világos-sötét színkombinációk mindig sakktábla-effektusként hatnak azokon, akik nem Tél színtípusba tartoznak. Túl sok a fehér, túl sok a fekete. Túl sok a kontraszt.
Avagy hogyan vágj mindent haza a FEKETÉVEL
Ha az ember átlagos Nyár, hamar rádöbben az alapszabályra: a fekete nemcsak neked nem fog jól állni, de a színeidnek sem tesz jót! Az utolsó évadokra dr. Gruber öltözködése lehangolóan elsötétedik és elkomorodik és szinte mindig, mindenhez visel feketét. Az, hogy a fekete milyen mértékben kinyírja a pasztell színeket – legyenek azok hidegek vagy melegek – tökéletesen példázza az alábbi válogatás. Jegyezzük meg, hogy a fekete nem megy automatikusan mindenhez.
A hello, dr. Gruber szettek
Dr. Gruber őszülő sármja leginkább a kékekben szembetűnő, mivel ezt is viseli a leggyakrabban. Babakék, púderkék, középkék, farmerkék, indigókék stb. Az átlagos business look, és az átlagos férfi ruhatára. A fenti válogatás után látható, hogy ezek a kékek se túlzott színerővel, se túlzott fényerővel nem rendelkeznek, így tökéletesen illeszkednek Hans Sigl közepes-visszafogott kontrasztjaihoz és kiemelik a színvilágát.
Pozitívumnak találtam, hogy a sorozatban többször megjelent a türkizzöld. Valószínű az operatőr megemlíthette, hogy milyen jól kihozza a színész hol kék-hol-zöld szemszínét. A türkizzöld, vízzöld, olajos, tengeres, üvegszerű árnyalatok megfelelő intenzitásukban tökéletesen illeszkednek az ÖSSZES színtípushoz. (Az esetleges ing-ismétlődés lehetősége a válogatásban fennáll.)
Egy agglegénynek Jolly Joker randiszín… amúgy… nem mindig csak a kék… amúgy…
Ritkán sikerül tökéletesen valami, így ebből a válogatásból is kicsit kilóg egy hófehér és egy izézöld, de annyira kevés a szín-szín dr. Gruberen, hogy muszáj elfogadnunk ennyi kompromisszumot a meggypiros-bordó-padlizsán válogatásba. (Itt is lehet hogy ugyanaz az ing szerepel többféle kabáttal, ezt döntse el mindenki maga.)
A válogatás utolsó színvilága a szürke. Dr. Gruber nagyon gyakran visel eldönthetetlen tónusokat és törtfeketét, ami kifejezetten jó alapszínként funkcionál bármihez. A Nyár színtípusok úszkálnak a szürkékben, és tökéletesen tudják velük helyettesíteni például a túl drámai éjkéket, vagy a végletes koromfeketét. Szóval a szürkésnek ható árnyalatoktól a hidegen metsző acélszürkékig szinte minden ideális. (Abból is könnyű felismerni egy Nyár típust, hogy sosem uncsi szürkékben.)
Az összes kép forrása:
https://www.zdf.de/serien/der-bergdoktor
"Tanulj szerénységet, örülj a szépségnek, s ne várj tőle mást, mint amit adhat. Az élet melegségét pedig keresd másutt; a szépség hideg láng, nem lehet melegedni mellette." Márai Sándor