Színvarázs: de mi is az a kontraszt?

Nagyon sokszor előfordul a bejegyzésekben a kontraszt, a kontrasztosság fogalma. De tulajdonképpen mit is értünk ezalatt?

Ha kontrasztról esik szó, általában a fény-árnyék ellentéte jut eszünkbe először. Minél távolabb esik egymástól két szín a világossági és sötétségi skálán, annál nagyobb köztük az ellentét, annál nagyobb a kontraszt. A kontraszt mindig feszültséget szül, mindig figyelemfelkeltő, drámai, így egy adott helyre irányítja a tekintetet.

A legalapvetőbb kontraszt a fekete és a fehér. Ők a skála két végpontja, igen távol állnak egymástól, éppen ezért a találkozásuk is a legerőteljesebb összeütközéssel jár.

Nézzünk néhány érzékletes példát a kontrasztok alkalmazására a képzőművészetben. A festők mindig is nagyon tudatosan használták, egyesek külön mesterévé váltak a kontrasztok általi hangulatkeltésnek. A legvilágosabb pontjai a festményeknek közel fehérek, a legsötétebbek közel feketék.

Mit látunk kontraszt nélkül? Finom tónusokat, egybemosódó árnyalatokat, a tekintetünk sokkal kevésbé irányított, ide-oda csapong kedve szerint. Minél közelebb van két szín a világossági-sötétségi skálán, annál kevesebb köztük a feszültség. Ha tehát a skála közepéről választunk három-négyféle szürkét, azok mindig kellemesebbek lesznek, mint a fekete-fehér párosítása volt.


Azoknak az embereknek, akiknek kontrasztos a megjelenése általában nagyon határozott különbségek vannak a színeik között. Jellegzetes példák a távolkeleti, vagy az afrikai népcsoportok, de Európában is gyakran előfordul a sötét haj, porcelánfehér bőr, vagy a villogóan élénk szemek különböző kombinációja. Ezeknek a típusoknak az öltözködésben hasonlóan erőteljes kontrasztokra van szükségük, mivel “elbírják” őket, nagyon jól válaszolnak a természet adta ellentéteikre.

Kontrasztos megjelenés

Kontrasztos megjelenés

 


A lágyabb kontrasztú emberek, akár a fenti festmények, sokkal puhábbnak, finomabbnak tűnnek. A hajuk-bőrük-szemük között nincsenek akkora tónusváltások, így az összhatásuk is sokkal törtebb lesz. Számukra azok az összeállítások a legideálisabbak, melyek szintén középtónusokban mozognak, tehát nem alkotnak éles kontrasztokat.

Lágy megjelenés

Lágy megjelenés

 


Természetesen ezek a tónuskülönbségek számtalan verzióban előfordulhatnak. Lehet, hogy valaki a középtónusból a világosba hajlik, valaki a világosból a világosba tart, vannak akik egységesen középtónusban maradnak és vannak akik (mint a fenti példán is látszik) egészen a fekete-fehér kontrasztra emlékeztetően karakteresek.


"Akkor válik a szép nő értékessé, ha belső szépséget is felépít, s hiúságát lerombolja." Polgár Ernő

By |2016-12-01T22:20:23+00:002012. szeptember 26.|cimke: , , |0 hozzászólás

A szerzőről:

Hiszem, hogy kortól, nemtől függetlenül mindenkiben ott rejtőzik a vitalitás ahhoz, hogy (újra) megtalálja legbelső erőforrásait, hogy a jó megjelenés fortélyai bárki számára megtanulhatók és segítségükkel kifejezhetjük mindazt a szépséget, ami bennünk lakozik.

Hagyj üzenetet

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A Stílus mentor sütiket használ, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassa. A weboldal igénybevételével elfogadod a sütik használatát. Bővebben

2015. október 1-től az EU-s jogszabályokhoz igazodva a hazai weboldalakon is kötelező tájékoztatni a látogatókat arról, ha a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ.

A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal/szolgáltató helyez el a látogató számítógépén, hogy minél egyszerűbbé, és hatékonyabbá tegye a böngészést. A weboldal igénybevételével együtt elfogadod a sütik használatát. Amennyiben nem szeretnél sütiket kapni, akkor zárd be a weboldalt, vagy tiltsd le a sütiket a böngésződ beállításaiban.

Bővebb információt az Adatvédelmi nyilatkozatban olvashatsz.

Bezár