Miss Sloane – egy vörös rúzs végjátéka

A Miss Sloane című filmnek már a plakátja is fekete-fehér, mintha vizuálisan is tükrözné Amerika egyik legégetőbb problémájának a kettősségét: a fegyvertartással kapcsolatos vitáknak úgy tűnik, jelenleg csak igen, vagy nem oldala létezik.

Ha valaki szereti a hasonló témakörű, politikai színezetű drámákat, biztosan leköti majd két órában, hogyan is kergetőznek a különböző érdekeltségi körökbe tartozó közszereplők, és milyen eszközökkel is áskálódnak egymás ellen a céljaik elérése érdekében. Az, hogy a film egyértelműen a “nem” oldalán áll a fenti vitában, csak a történet keretét adja. Miss Sloane harcolhatna bármi másért ugyanilyen vehemensen, kiragadhatunk millió égető problémát napjaink válsághelyzetei közül. Washington politikai játszótere azonban mindig is közkedvelt háttere volt az ilyen egyszemélyes drámáknak. Ha ezt a filmet harminc évvel ezelőtt forgatják, biztosan Robert Redford lett volna a főszereplője.

Az, hogy Jessica Chastain tűéles pontossággal alakítja a rettenthetetlen lobbistát, nem is kérdés. Viszont az, hogy a karakter milyen benyomást kelt, nem pusztán rajta múlik ebben a filmben. Nagyon érdekes belegondolni, hogyan is festene ugyanez a film egy másik főszereplővel? És itt nem Jessica Chastain színészi kvalitásait kérdőjelezném meg, hanem pusztán a fizikai adottságaival kapcsolatos benyomásokat érdemes átgondolnunk.

Amikor a ruhatár fegyver

Manapság tele van a képernyő erős, független női karakterekkel. Elizabeth Sloane akár a Trónok harcában is megállná a helyét, olyan elszántsággal és fókuszáltsággal veti bele magát az ármánykodásba, sőt, időnként úgy tűnik, még élvezi is a rosszfiú szerepkörét.

A fekete és a fehér, akár a sakktábla mezői hálózzák be az egész filmet, és kiemelten Elizabeth Sloane megjelenését. Az öltözéke szó szerint a páncélzata, ahogy a vörös rúzsa a pallosa. Hogy van-e a kosztümök mögött ilyen jelmeztervezői elképzelés nem tudhatjuk, de most tegyük fel, hogy van.
Mit mesélnek a ruhái erről a nőről?


A legfontosabb a professzionalitás. Mindenekfelett. A politika, a lobbizás kemény terep, mondhatjuk a mai napig férfiak uralta terep, így nőként miss Sloane első feladata az első benyomással egyben a határokat is kijelölni. A ruhatára hivatalos. Különösen érdekes, mennyire zárt rajta minden, a gallérok, a betűrések, a végződések. A megjelenéséből az tükröződik, hogy még a lehetőségét is kizárja annak, hogy a nőiessége megcsillanhasson ezekben az összeállításokban. (Még a körömlakkja is sötét – fekete?)

Nagyon izgalmas azokat a jeleneteket megfigyelni, ahol férfiakkal van egy helyiségben. Minden mozdulatával uralni igyekszik a helyzetet. Finom gesztusok, elfordulások, zsebre tett kezek, viszonzatlan kézfogások, összefont karok stb. A testbeszéd elárulja, mennyire zavarba tudja hozni a férfiakat a viselkedésével – ami a célja is egyben. (A férfi-nő kommunikáció oldaláról is nagyon érdekes lenne kielemezni ezt a filmet.)


Másfelől miss Sloane tipikusan az a nő, akit nem érdekel különösebben az öltözködés, vagy a divat. Képzeljük el, hogyan vásárol egy ilyen típus? Online. Valószínű. Vagy megbízza az egyik alkalmazottját, hogy hozzon neki egy 36-os, fehér blúzt a plázából. A funkcionalitás fontosabb, mint az esztétikum. A célok fontosabbak, mint az eszközök. Az öltözködés csak a kötelező formalitás, a ruhák pedig a játéktér részei.


Pontosan ugyanez tükröződik a sminkjéből is. Miss Sloane nem visel tökéletes sminket, sőt. Nem szép a sminkje. Erős, karcoló, nyers.

A rúzs valószínű valamilyen matt szupertartós vörös, a szemhéjára valami szürkésbarna színt tesz, szempillaspirál és kész. Miss Sloane nem olvasgat Cosmo tippeket arról, hogy mi előnyös a mélyen ülő szemformájához, vagy mi a titka a tökéletes rúzsozásnak. A rúzst amúgy sem szexuális okokból használja. A vörös rúzzsal egyszerűen csak rákényszerít mindenkit, hogy arra figyeljenek, amit mond. Mivel a munkája szerves része a beszéd, a közlés, akár a hazugság, a félrevezetés, az irányítás stb.

A vörös rúzs szimbolizálja a hatalmat, a kontrollt, amit miss Sloane a szavaival, az érvelésével kíván elérni. Ebben a filmben a vörös rúzsnak egyetlen pillanatra sincsen semmilyen erotikus tartalma, sőt. Néhol már-már egészen kellemetlen, szigorú mellékszereplővé válik.


A karakter vagy zseniális, vagy teljesen félrecsúszott

Ha végiggondoljuk, más lehetőség nincs. Ugyanis egyetlen fontos tényezőről még nem beszéltünk, az pedig miss Sloane haja. Felmerül a kérdés, hogyha ennyire logikus, érzelemmentes karakterről van szó, miért nem adtak Jessica Chastainra egy jellegtelen barna, vagy szőke parókát? A dilemma a következő: vajon ebben a filmben miss Sloane a vörös, vagy “csak” Jessica Chastain? Előbbi megközelítés igazán izgalmas vizuális réteget adna a történethez.

Az egész film monokróm, fekete-fehér világában ugyanis egyetlen szín van, ami valódiságot tükröz, az pedig a vörös hajszín. Mintha az ártatlanság, a tisztesség, az empátia legutolsó szalmaszála lenne, a legutolsó igaznak mondható dolog, ami miss Sloane karakterében még maradt. Az utolsó, amit még nem fedett el, nem takart el magából erőszakkal.
Mert egyébként minden zseniális csavar, váratlan húzás, jéghideg professzionalitás mögött a film tulajdonképpen arról szól, mikor is fog ez a nő összeroppanni?


Jessica Chastain a gépezetként működő karakternek a tekintetével ad lelket, és egy-két jelenetben felvillantja a törékenységét. Rettentően keveset tudunk meg miss Sloane hátteréről, életútjáról, de abból a kevésből is nyilvánvaló, hogy valószínűleg egy sérült személyiségről van szó, aki a múltja traumái elől menekül ebbe a kemény és harcias szerepbe. Szemet szemért, fogat fogért. Képtelen az intimitásra, a kötődésre, a spontaneitásra, a kölcsönösségre. Ami jól kamatoztatható egy politikai csatározásban, de hosszútávon megsemmisíti az embert.

Bár éppenséggel egy jó (vagy idealizálhatóbbnak tűnő) ügyért harcol, de miss Sloane motivációi, tettei közel sem jóravalók. Számára lényegtelen, hogy a bébifókák, a gyógyszercégek, vagy az abortusz mellett, ellen kell kiállnia. A harc, a küzdelem a felszínen maradást jelenti a számára. Enélkül nincs alatta védőháló, nincs semmi más az életében.
A történet pedig eljut addig a végső határig, amikor a karakter egy légüres térben marad, és már akkor sem képes kapcsolódni másokhoz, amikor szüksége lenne rá.

A film legutolsó képkockái tökéletesen összefoglalják annak a pillanatnak az érzelmi erejét, amikor teljesen fegyvertelenül, (és smink nélkül) marad a küzdelemben. A csata elvesztése azonban ebben az esetben sokkal inkább egy lélek megmenekülése… ki tudja? Mindez egy második részben derülhetne csak ki igazán.
Jessica Chastain tényleg remekel ebben a szerepben. (Nem szeretnék spoilerezni, ezért nem írnék konkrétumokat.)


Meleg színtípusként egy jéghideg szerepben

És most térjünk kicsit vissza az eredeti kérdésünkhöz:
“Hogyan is festene ugyanez a film egy másik főszereplővel?”

Ez a film tökéletesen példázza a színek meglétének, vagy hiányának az erejét. Bemutatja, mennyire vámpírszerűvé fakítja a Tél típusú megjelenés a meleg színtípusokat. Az, hogy Jessica Chastain meleg színtípus, nem is lehet kérdés, többek között ezért is hatnak rettentő előnytelenül rajta a filmbeli öltözékek. Minden jelenettel egyre sápadtabb és sápadtabb, minél feszültebb a tempó, ő annál rosszabbul fest.

Képzeljük el ugyanezt a filmet egy Tél típusú színésznővel!

Képzeljük el, hogy az a vörös rúzs lehengerlően fest valakin, ahogy a fekete-fehér összeállítások is. Képzeljük el a fenti összeállításokat egy Tél típuson szikrázni. Vajon látjuk-e legalább annyira ellenszenvesnek, provokatívnak, szélsőségesnek miss Sloane-t, ha mindeközben ragyogóan is fest ezekben a ruhákban? Ha a vörös rúzsa nem a saját élete hazugságainak az elleplezéseként kiabálna az ajkain, hanem érzéki felhangot is kap?
Érdekes lenne megnézni azt a filmet is, nem igaz?


Képek forrása: google


“A szépség mindenütt ott van, nem rajta múlik, hogy nem látjuk meg.” A. Rodin


By |2018-08-26T19:56:28+00:002018. augusztus 26.|cimke: , , , , |4 hozzászólás

A szerzőről:

Hiszem, hogy kortól, nemtől függetlenül mindenkiben ott rejtőzik a vitalitás ahhoz, hogy (újra) megtalálja legbelső erőforrásait, hogy a jó megjelenés fortélyai bárki számára megtanulhatók és segítségükkel kifejezhetjük mindazt a szépséget, ami bennünk lakozik.

4 hozzászólás

  1. Eszter 2018-09-17 - 11:27 - Válasz

    Szia Timi,

    szerintem ez a színésznő biztos nem meleg szintipus, a vörös haj is valahogy nagyon mesterséges rajta szerintem. A rúzs kirikit, de a vörös haj is sápasztja. Én inkább nyár típusnak gondolnám őt! A filmet nem láttam.

    • Molnár Tímea 2018-09-17 - 11:36 - Válasz

      Kedves Eszter!

      Köszönöm a hozzászólást!

      Valószínű azért látod így, mert a képeken előnytelen rajta mind az öltözék, mind a smink, a szerepe szerint az is a cél, hogy mesterkéltnek lássuk őt.

      Az, hogy Jessica Chastain meleg színtípus, szinte biztosra mondható, ő születésétől kezdve vörös hajú, klasszikus meleg adottságokkal rendelkezik. Nézd meg ebben a válogatásban, itt sok pozitív példát láthatsz róla:
      https://hu.pinterest.com/stilusmentor/meleg-tavasz/
      🙂

      Üdv!
      Timi

  2. Kati 2018-08-30 - 22:23 - Válasz

    Kedves Timi!

    Vicces hogy írtál róla, mert nem rég belefutottam én is ebbe a kérdéskörbe. Az előzetesét láttam, és pont ez maradt meg az egészből, egy nagy vörös száj, haj és fehér ridegség kontrasztja. Aztán én is elmerengtem rajta egy pár percre, mért ilyen provokatív? Az oké, hogy látszik, hogy nem járt nálad a csaj. 🙂 De ez már annyira rossz hogy jó. Nyílván ez volt a cél…hogy nehogy természetes legyen a szó minden értelmében…mesterséges közeg, szürke irodák…mintha beléjük olvadna. Érzelmek (színek) letiltva, győz a ráció (ha győz)..sehol a zöld, a barnás természetközeli árnyalatok…Egyébként egy sötétebb(bronzosabb) hajjal láttam valamiben, vagy képen valahol…sokkal jobban nézett ki. Fiatalosabb és bájosabb volt vele.
    De a fotók nagyon megtévesztőek is tudnak lenni….mint tudjuk. 🙂
    Üdv, Kati

    • Molnár Tímea 2018-09-03 - 15:50 - Válasz

      Kedves Kati!

      Köszönöm a hozzászólást, örülök, hogy hasonlóképp láttad a karaktert! 🙂

      Üdv!
      Timi

Hagyj üzenetet

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A Stílus mentor sütiket használ, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassa. A weboldal igénybevételével elfogadod a sütik használatát. Bővebben

2015. október 1-től az EU-s jogszabályokhoz igazodva a hazai weboldalakon is kötelező tájékoztatni a látogatókat arról, ha a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ.

A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal/szolgáltató helyez el a látogató számítógépén, hogy minél egyszerűbbé, és hatékonyabbá tegye a böngészést. A weboldal igénybevételével együtt elfogadod a sütik használatát. Amennyiben nem szeretnél sütiket kapni, akkor zárd be a weboldalt, vagy tiltsd le a sütiket a böngésződ beállításaiban.

Bővebb információt az Adatvédelmi nyilatkozatban olvashatsz.

Bezár